Češi loni vypili nejméně piva v moderní historii. Tato čísla skoro nikdo nečekal

V minulém roce se prodalo nejméně piva od 60. let, pandemie se dotkla malých pivovarů i hospod. Na výsledku se podepsala i vládní opatření, kvůli nimž museli mnozí pohostinskou činnost ukončit.
i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Poslední rok byl pro pivovary jeden z nejhorších za poslední desítky let. Kvůli pandemii zůstávaly restaurace zavřené v průběhu celého roku a pivo tak neměl kdo pít; mnohdy se navíc nesmělo ani prodávat „s sebou“. Podle zástupců Českého svazu pivovarů a sladoven jsme minulý rok vypili nejméně piva od 60. let minulého století. Meziroční pokles je o 6,9 %, což odpovídá asi 14 velkým pivům za rok. Aktuální spotřeba je tak 135 litrů ročně.

Rekordní výrobu vystřídal velký propad

Před pandemií hlásily pivovary rekordních 21,6 milionu hektolitrů uvařeného piva. Předseda svazu František Šámal vzpomíná, že osobně nepamatuje tak špatný pivní rok jako letos, neboť se uvařilo pouze 20,1 milionu hektolitrů zlatavého moku. Některé malé pivovary musely ukončit činnost, protože mnohdy dodávaly pivo jen pro pár místních hospod. Pandemie se tak promítla nejen do obchodních ztrát, ale i do podnikání mnoha lidí.


iZdroj fotografie: Depositphotos

Podle svazu loni ukončilo svoji činnost na 500 hospod a další stovky je zřejmě budou v tomto roce následovat. Největší problém je samozřejmě zavření restaurací. Velký podíl na tom ale má i zákaz konzumace alkoholu na veřejnosti a zrušení různých venkovních akcí. Podle svazu může hospody nyní zachránit brzké otevření zahrádek. Lidé se totiž setkávají i bez restaurací, otevření venkovního posezení ale může zachránit spoustu menších podnikatelů.

Lidé začali nakupovat lahvové pivo

Svaz také uvádí, že se letos v hospodách vypila jen jedna čtvrtina celkové produkce piva. V minulých letech se jednalo o jednu třetinu. Znatelně tak vzrostl prodej lahvového piva ze 40 % na 46 %. Oproti tomu prodej sudového piva klesl o 8 procentních bodů, což je v této kategorii 30% propad. Sudové pivo totiž bylo léta nejprodávanějším artiklem každého pivovaru.


iZdroj fotografie: Depositphotos

Pivo v PET lahvích se udrželo na 11 procentech. což ukazuje, že lidé zvyklí chodit do hospody začali nakupovat lahvové pivo ve skle, neb zájem o PET lahve se nezvýšil. Zato prodej plechovek vzrostl o tři procentní body, zatímco nejhůře je na tom tankové pivo. Jeho prodej klesl na polovinu, a to hlavně proto, že lze takové pivo spotřebovat pouze v hospodě. Naopak sudové, lahvové, i pivo v plechu mohou lidé vypít i doma. A pokles hlásí rovněž export, a to o 381 000 hektolitrů. 

Zdroj: ČRO

139 lidí právě čte
Zobrazit další články
Co si myslíte o článku?
5/5 (81%) 298 hlasů
Nahlásit chybu
adbz.cz
Tajemství instalatérů, která prodlouží životnost pračky nejméně o pět let a zabezpečí spolehlivou funkčnost
JakZdravě.cz
Česnek konzumovaný nalačno působí jako přírodní antibiotikum a chrání před infarktem aneb skryté prokázané benefity
VědaŽivě
Transformace buněk může být lékem na závažnou civilizační chorobu
ArmádníZpravodaj
Ikonický Colt 1911 slouží americkým vojákům již 110 let. Jedná se o bezkonkurenční zbraň