Jedna z neoblíbenějších limonád v Česku letos prudce zdražila. Na vině je mimo jiné cena cukru

Kofola musela hned třikrát zdražit své nápoje a je pravděpodobné, že v tom bude muset nadále pokračovat.

i Zdroj fotografie: Jan Sapák / Creative Commons / CC BY-SA
                   

Firmě totiž rostou ceny energií, skla na výrobu láhvi a také oxidu uhličitého, kterým se sytí nápoje. V prvních třech čtvrtletích letošního roku jí přitom vzrostly meziročně tržby o pětinu na 6,06 miliardy korun. Psal o tom Investiční web. Provozní zisk před odpisy ale klesl o 10,8 procenta na 880,2 milionu korun a čistý zisk spadl o 46,4 procent na 155 milionů korun, napsal dále web.

Zdražuje se vše, od cukru až po lidskou sílu

Nejsložitější situace je podle společnosti Kofola tento rok v Česku a na Slovensku. Ke zvládnutí náročného období firmě napomáhá jadranský region a dceřinné firmy Leros a UGO. „Největší výzvou třetího čtvrtletí bylo vyrovnat se s enormním vlivem růstu vstupů. Ke zvládnutí této situace nám velmi pomohlo to, že jsme byli skvěle připraveni na sezonu,“ cituje web Patria generálního ředitele Skupiny Kofola Jannise Samarase. Počasí podle něj firmě přálo a sezona se vydařila.

iCena cukru letos prudce vyletěla

Podle ekonoma Štěpána Křečka je zdražování Kofoly způsobeno například i vysokou cenou cukru, která je jednou z hlavních součástí nápoje. „Meziročně se cena cukru zvedla o více než sto procent. Kofolu, stejně jako další společnosti, trápí i ceny obalových materiálů a taky zdražující se energie a rostoucí cena práce. Ve výsledku pak společnost musí ceny zvyšovat. Zdražování se bude týkat i dalších slazených nápojů,“ uvedl pro Události247 Křeček.

Oblíbený nápoj už jen svátečně?

Kofola je jedním z nejvýznamnějších výrobců nealko nápojů ve střední Evropě. Má 11 výrobních závodů na pěti evropských trzích. K výrobkům firmy patří i nápoje značek Rajec, Korunní, Ondrášovka, Kláštorná Kalcia, Jupí, Vinea nebo Semtex. Do skupiny patří síť UGO, český výrobce směsí z léčivých rostlin Leros, slovinská společnost Radenska a chorvatský výrobce minerálních vod Studenac. Kofola má přes 2 000 zaměstnanců, píše Investiční web.

iZdroj fotografie: Depositphotos
V roce 2003 se firma přejmenovala na Kofola, a. s.. Kromě Kofoly též vyrábí další nealkoholické nápoje (Top Topic, Jupí, Jupík, Chito, Rajec, v licenci RC Colu, Capri Sonne), které vyváží do Polska a Maďarska

Litrová láhev Kofoly ve skle stojí například v Tescu okolo 25 korun. „Kofolu miluje můj syn. Protože je dost sladká, zase tak často ji nekupuji. Ale třeba při víkendových obědech si ji dáme. A samozřejmě nebude chybět ani u štědrovečerní večeře. Toho, jak se její cena zvedá jsem si všimla. Ale zdražuje se úplně všechno a omezili jsme třeba topení nebo poležení ve vaně, místo toho se sprchujeme. Takže nákup pár litrů Kofoly mě už nezabije,“ řekla Uádlostem247 Marie Bučková z Nového Města na Moravě.

Diskuze Vstoupit do diskuze
114 lidí právě čte
Autor článku

Martin Duplák

Bývalý redaktor webu ČT24, jehož koníčkem, a dlouhodobě i denní prací, jsou ekonomika a finance. Zaměřuji se také na kulturu a osobnosti.

Zobrazit další články