Kvůli novým emisním normám může až tisíce Čechů přijít o práci. „Myslím, že by Evropská unie měla rezignovat,“ řekl Fiala

Ministr dopravy Martin Kupka se snaží najít spojence proti připravované novince bruselské administrativy. Přijetí emisní normy Euro 7 by z českých silnic vymetlo řadu starších vozů.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Přijetí emisní normy Euro 7 by bylo ohrožením pro český automobilový průmysl, zaznamenaly Novinky. Ostře se proti ní vymezuje ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Navrhovaná norma má mimo jiné snížit zplodiny oxidů dusíku a pevných částic vypouštěných do ovzduší. Euro 7 má sladit limity pro benzínová a naftová auta, vozidla budou muset standardům vyhovovat dvakrát déle než dosud, uvádí Novinky. Vztahovat se bude kromě výfuků i na brzdy a pneumatiky.

Likvidační norma

Web Novinky píše, že přijetí Euro 7 by by ohrozilo výrobu osobních i nákladních aut a autobusů. Nové vozy budou hůře dostupné a dražší. Výroba řady osobních aut se zastaví. Vozy, kterým se před tímto osudem povede uchránit, podraží asi o 150 tisíc korun, doplňuje server TN. Řada aut by se tak musela přestat vyrábět a tisíce Čechů by kvůli tomu mohlo přijít o práci, přidává TN. Dopady na snižování emisí jsou přitom spíše sporné. Ministr Kupka proto chce v pátek v Bruselu jednat o změnách normy s eurokomisařem pro vnitřní trh Thierrym Bretonem.

iZdroj fotografie: Depositphotos
Dopravu zcela bez emisí chce EU do roku 2035

Ředitel Centra bezpečné jízdy Libros Dalimil Frič Událostem247 připomněl, že téma normy není nijak nové. Odbornou veřejností rezonovalo už v „předcovidových“ časech. Euru 7 předcházely a systematicky pro ně připravovaly půdu starší vyhlášky Euro 6/1, respektive Euro 6/2. „To byly takové ,berličky’, kterými se ty limity postupně zpřísňovaly. Je úplně jasné, o co Evropě jde. Každý ví, že rok 2035 má znamenat ,emise totálně nula’, vysvětluje Frič.

Auto, natož dvě v každé rodině, už nebude samozřejmostí

Už teď, dvanáct let před termínem, vidíme snahy o absolutně bezemisní zóny a nulové stopy. Co to udělá s trhem? Jednoznačně to znamená, že auto už teď nebude pro každého! Aut je v celé Evropě prostě příliš mnoho. Vůz, který bude splňovat normy, bude krásný, čistý a pochopitelně drahý. Po našich dodnes jezdí Škodovky 105, 120, které mají Euro 0. Dodnes jsou v registru, ale na evidenčních prohlídkách a STK budou určitě hned vyřazeny z evidence,“ zamýšlí se dále Frič pro Události247.

iZdroj fotografie: ŠJů / Creative Commons / CC BY
Dopady normy na snížení emisí jsou podle ministra sporné

Ministr Kupka proto chce v Bruselu vyjednat kompromisy, uvádí web TN. Zejména delší, čtyřletou lhůtu na přípravu. Za to, že se mu kompromisy podaří vyjednat, prý ručí svojí hlavou. „Já si bohužel myslím, že panu ministrovi se to nepodaří vyjednat. Myslím, že by spíš měla rezignovat Evropská unie,“ uvedl premiér Petr Fiala (ODS) pro TN. „Je zcela jisté, že pan ministr neuspěje,“ myslí si Frič. „Na stole je Green Deal; k normě Euro 7 vývoj už dlouho neodvratně směřoval,“ cituje předsedu vlády TN.

Diskuze Vstoupit do diskuze
84 lidí právě čte
Daniel Procházka
Autor článku

Daniel Procházka

Nadšenec do politiky a kultury. Momentálně i redaktor pro Události247, díky kterým můžu své zájmy rozvíjet.

Zobrazit další články