Nákupy přes internet se změní k nepoznání. Šizení zákazníků je u konce, lidé ušetří ještě před Vánoci velké sumy peněz

Vánoce jsou za dveřmi, a to znamená nákupní šílenství. Většina lidí si při covidových letech zvykla nakupovat online.

i Zdroj fotografie: Daniel Procházka pro Události247
                   

Před vánočními svátky začne platit novela zákona o ochraně spotřebitele, která způsobí, že české e-shopy už si nebudou moci vůči zákazníkům dovolovat různé triky. Skončí tak nepravosti se slevami nebo přihazování nechtěných položek do nákupního košíku, informoval o tom web Peníze.

Hrozí několikamilionové pokuty

Česká obchodní inspekce pokračovala v kontrolách internetového obchodování. Provedla 177 kontrol a porušení právních předpisů zjistila v 80 procentech,“ řekl Událostem247 mluvčí ČOI Jiří Fröhlich. „Kontroly potvrdily, že přetrvávají nedostatky především u poskytování kompletních informací o prodávaných výrobcích. V některých případech se obchodníci uchýlili i k nekalé obchodní praktice. Pokuty za porušení pravidel jsou až 5 milionů korun,“ doplnil mluvčí.

iZdroj fotografie: Aleš Peterka pro Události247
Na citlivá data si dává pozor jen zlomek uživatelů

To by se teď ale mělo díky novele změnit. Nově se zpřísní například pravidla pro recenze. Psal o tom web Finance. Když obchodník na internetu zveřejňuje hodnocení, které vypadá jako příspěvky skutečných zákazníků, bude muset podle nových pravidel vysvětlit, jak zajišťuje jejich pravost. Kromě e-shopů se to bude týkat také srovnávačů nebo aukčních a bazarových portálů, píše web Peníze. Novela zákona však nenařizuje, jak o metodě ověřování informovat, dodává web Peníze.

Nekalé obchodní praktiky nejsou ničím novým

Skončit by také mělo nákupní šílenství při akcích typu „Black Friday“. Podnikatelé tak často díky „výhodným slevám“ vydělali hromadu peněz, píše web Sj.news. U těchto akcí byly často uměle nadsazené ceny. Nově budou muset e-shopy při akcích uvést i nejnižší prodejní cenu výrobku za posledních 30 dní od začátku slevy. Toto pravidlo se nevztahuje pouze na výrobky, které dlouho nevydrží, například jídlo nebo květiny, pokračuje web.

iZdroj fotografie: Daniela Beránková pro Události247
Dnes jsou již běžným standardem většiny velkých obchodních řetězců samoobslužné pokladny, které sem však přišly až s třicetiletým zpožděním

Já mám takovou zkušenost ještě z dřívějška, když se přes internet moc nenakupovalo. Jezdili jsme do Znojma na Hatě, kde se dalo některé zboží koupit s docela velkou slevou. Pamatuji si, že jsem si tenkrát u jedné známé módní značky koupila péřovou bundu, která byla zlevněná ze 3300 korun na 2000. Až později jsem doma pořádně sloupala přelepenou cedulku s původní cenou. Byla 2200 korun,“ popsala svou zkušenost zákaznice Jana Bártlová pro Události247.

Diskuze Vstoupit do diskuze
133 lidí právě čte
Autor článku

Martin Duplák

Bývalý redaktor webu ČT24, jehož koníčkem, a dlouhodobě i denní prací, jsou ekonomika a finance. Zaměřuji se také na kulturu a osobnosti.

Zobrazit další články