Šmejdi se snaží využít energetické krize. Lidem vnutí svůj předražený produkt a následně se po nich slehne zem

Podlehnutí podvodníkům a následná špatná investice může lidi stát nemalé peníze. Novela zákona na ochranu spotřebitele poskytuje klientům lepší ochranu.

i Zdroj fotografie: Martin Dvořák pro Události247
                   

Na fóru Blesku Epicentrum se diskutovalo o nové vlně aktivit telemarketingových firem. Podvodníci podle Blesku zneužívají strachu lidí o peníze v době všeobecné krize. Do módy mezi šmejdy proto přišly různé formy nabídek na úsporná opatření. Upozornil na to Lukáš Zelený z Rady Českého telekomunikačního úřadu ČR (RČTÚ). „Tvrdí, že nabízejí něco, co fantasticky ušetří: fotovoltaiku, tepelná čerpadla. Přes polovina podání se týká právě tohoto,“ řekl pro deník Blesk.

Tma pod svícnem. Stoprocentní prevence je iluzorní

Hana Kozubková je pracovnicí humanitární organizace Adra. Událostem247 nepotvrdila, že by se její klienti někdy setkali s podobnou špatnou zkušeností. Předpokládá, že to je proto, že má na starosti především programy seniorů v domovech. Tam se podle ní šmejdi prosazují hůře. „Zato mám soukromou zkušenost, s rodiči. Přestože s nimi bydlíme v dvojdomku, prodejci vystihli, kdy byli doma jen rodiče. Tátovi doslova vnutili zboží, které vůbec nechtěl.“

iZdroj fotografie: Depositphotos
Šmejdi inovují své praktiky. Tentokrát lidi lákají na levné energie

Šlo o motorovou elektrocentrálu. Před domkem podle Kozubkové zastavila dodávka plná zboží a prodejci otce přesvědčili, že tento stroj nezbytně potřebuje. „Radil se s matkou, ta mu to pokaždé rozmluvila, ale opakovalo se to. Z původně požadovaných 40 000 Kč postupně slevili na deset. To už se otec neubránil. Kšeftaři pochopitelně zmizeli. Ta centrála prý nemá cenu ani káry v kůlně. Nechápu, jak se jim to podařilo, otec byl v té době fyzicky i psychicky absolutně ve formě,“ řekla Událostem247 paní Kozubková.

Klienti získají čas. Lidé se nesmějí bát uplatnit svá práva

Sedmasedmdesátiletou Hanu Trlicovou obtěžují šmejdi často. Nechápe, kde se dostali ke kontaktu, ale už si zvykla. „Volají třeba, že jsem si od nich kdysi něco koupila a teď mi za to nabízejí úžasnou slevu. S takovými se ani nebavím. Ale v mé vlastní bance mi nedávno úředník opravdu pod tlakem vnutil změnu smlouvy. Opakovala jsem, že ji nechci. Udolal mě za dlouho. Psala jsem na centrálu do Prahy, ale samozřejmě už nic nešlo vzít zpět.“

iZdroj fotografie: Depositphotos
Lidé se podle odborníků nesmějí bát domáhat se svých práv

Šmejdí organizace by měla nově omezit vládní novela zákona na ochranu spotřebitele, platná od letošního července. Ta přidává potenciálním obětem více času na rozmyšlenou. „Nově bude smlouva uzavíraná po telefonu platná až od okamžiku, kdy je telefonická dohoda potvrzena. Buďto mailem, nebo podpisem na listině. Zaznamenáváme nárůst stížností. Asi proto, že si lidé důsledněji hlídají svá práva. A to je jen dobře,“ tvrdí Zelený z Rady Českého telekomunikačního úřadu ČR pro deník Blesk.

Diskuze Vstoupit do diskuze
51 lidí právě čte
Daniel Procházka
Autor článku

Daniel Procházka

Nadšenec do politiky a kultury. Momentálně i redaktor pro Události247, díky kterým můžu své zájmy rozvíjet.

Zobrazit další články