Pravidla pro předjíždění cyklistů se opět změní. Dopravním expertům nedávají smysl

Navrhovaná změna vyhlášky vnáší do hry rychlost předjíždějícího vozidla. Pokud nebude vyšší než 30 km/h, nemusí řidič dodržet odstup 1,5 metru.

i Zdroj fotografie: Pixabay
                   

Od začátku roku 2024 by měla začít platit novela vyhlášky, která redukuje závaznou 1,5 metrovou distanci auta od bicyklu, zjistil Deník. Díky ní zmizí ze zákona povinnost dodržovat tento odstup při nižší rychlosti. Předseda Platformy vize 0 Roman Budský podle Deníku považuje další změnu za matoucí. „Celé je to chaotické jen právě kvůli chybějící široké diskuzi,“ dodal dopravní expert Deníku. Už nedávná úprava povinného odstupu podle něj zbytečně vykopala válečnou sekeru mezi řidiči a cyklisty.

Měření a prokazování vzdálenosti

Důvodem chystaných změn jsou stížnosti od majitelů lesů. Ti argumentují nemožností dodržovat přísnější pravidla na úzkých lesních cestách. „Kdo ale spočítal, kolika komunikací se to vůbec týká, o jaký podíl z celkové silniční sítě jde. Já myslím, že zanedbatelný. A také, jak hustý je na nich reálně provoz,“ komentuje dále Budský na dotaz Událostí247. Přednostně by se podle něj měly řešit častější situace v úzkých městských ulicích, kde auto cyklistu jen s obtížemi a pomalu objede. Tam navrhuje držet se obecné úpravy a nebazírovat na centimetrech.

iZdroj fotografie: Depositphotos
Kola na silnici

Roman Budský nastínil Událostem247 jaký další problém ještě vidí ve „změkčené“ verzi vyhlášky. Je jím praktická měřitelnost a vymahatelnost. „Jak budeme zjišťovat, jestli tam ten odstup byl nebo nebyl? To taky nikdo neřekl. A teď by k tomu přistoupila ještě rychlost. Z fotografií se samozřejmě nezjistí, jestli jel automobilista 31 nebo 25 km/h a tedy jestli vyhověl pravidlu o odstupu. Je nesmyslné předpokládat, že takto půjdou prakticky vyhodnocovat dva parametry najednou,“ uzavírá Budský pro Události247.

Komplikovanější pravidla

Svůj odlišný názor na vztah cyklistů a automobilistů v běžné dopravě vyložil Událostem247 Dalimil Frič, ředitel Centra bezpečné jízdy Libros v Ostravě: „Cítím dlouhodobě tlak Evropské Unie na to, aby cyklista byl privilegovaným účastníkem silničního provozu. Ve všech zemích mají nastaven ten metr a půl, za porušení dávají nesmírně přísné sankce. My teď zavádíme dodatek, který mi přijde zmatečný. Naléhal bych na evropské komisaře, aby alespoň pravidla pro všechny sjednotili.“

iZdroj fotografie: Depositphotos
Městský provoz

Televizní pracovník Tomáš Salamon z Orlové zná popsané dopravní situace jak z pohledu řidiče, tak i cyklisty. Myslí si, že jediným řešením každodenní koexistence motoristů a bikerů je vzájemná tolerance a vstřícnost. „Nemusí to být až tak přesně dané, když se při řízení uvažuje. Na kole se rušnému provozu vyhýbám a když už musím jet mezi auty, snažím se jim nepřekážet, držím se vpravo. Když na úzké cestě není dost místa, jak chtějí trvat na dodržování centimetrů? Rozumné je zpomalit a hotovo,“ řekl Salamon pro Události247.

Diskuze Vstoupit do diskuze
100 lidí právě čte
Lucie Cochlarová
Autor článku

Lucie Cochlarová

Už při studiu ekonomiky jsem začala pracovat v Rádiu Čas a Televizi Relax. Sedm let jsem přinášela zprávy jako reportérka pro Televizi Nova, a to hlavně do Televizních novin. Práce editorky je pro mě výzva.

Zobrazit další články