Konec spalovacích motorů se blíží. Evropská komise již stanovila konkrétní rok

Pro dosažení klimatické neutrality navrhla Evropská komise drasticky snížit emise produkované novými automobily. Možná to úplně zastaví výrobu spalovacích motorů.
i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

V minulých dnech představila Evropská komise vskutku přelomový klimatický balíček. V rámci snah o snížení emisí o 55 % oproti roku 1990 (a to nejpozději v roce 2030) a s tím spojeným cílem vytvořit klimaticky šetrnější ekonomiku, představila Evropská komise řadu diskutabilních opatření. Patří mezi ně rozšíření systému emisních povolenek, vyloučení aut produkujících jakékoliv emise z výroby nebo tzv. uhlíkové clo na neekologicky vyráběné průmyslové produkty.




Nulové emise od roku 2035

Dá se předpokládat, že navrhovaná opatření vyvolají bouřlivou debatu, která odloží jejich zavedení i o několik let. (Odhaduje se, že by mohla vstoupit v platnost v roce 2026.) Je totiž nutné, aby je schválily členské státy. Nicméně stále by platilo, že od roku 2035 by se směla vyrábět jen taková vozidla, která produkují 0 % emisí, tedy například elektromobily. S takovým přístupem se Evropská unie vymyká jakémukoliv jinému hospodářství světa – předběhne tak USA, Čínu i další státy.


iZdroj fotografie: Depositphotos
Budoucností Evropy jsou elektromobily (orientačně je nabijete „pouze“ za hodinu)

Uvažovaná průměrná doba životnosti automobilu je 15 let, vzhledem k čemuž by se v roce 2050 mělo dosáhnout stavu, kdy by na evropských silnicích nejezdila žádná vozidla se současnými spalovacími motory. Automobilky by tak měly investovat do výroby elektromobilů či specifických vodíkových automobilů. Nicméně lze předpokládat, že přechod na bezemisní automobilový provoz nebude tak rychlý, ani hladký.

Výroba dieselových a benzinových motorů totiž povinně ukončená nebude, avšak automobilky budou nuceny hradit nemalé podplatky za překročení nulových emisních limitů. Výsledná cena „klasických“ automobilů tak velmi pravděpodobně raketově vzroste a pro zákazníka se tato vozidla stanou neatraktivními. Kromě předpokládané výhodnější pořizovací ceny vozu chtějí autority podpořit prodej elektromobilů mohutnou sítí dobíjecích stanic.

Za „zelenější Evropu“ si lidé připlatí

V souvislosti s navrhovanými opatřeními je nutné uvažovat i ekonomické dopady na řadového občana. Lidé by se proto měli připravit na další zdražování – od zboží z dovozu až po bydlení a letenky. Klimaticky šetrnější technologie jsou totiž výrazně dražší, proto je nutné zvýšené náklady promítnout do prodejní ceny. A na ty produkty, které přísné podmínky klimatické šetrnosti nesplňují, se uvalí vysoké clo, což ve výsledku způsobí rovněž citelné zdražení.


iZdroj fotografie: Depositphotos
Změna klimatu je neoddiskutovatelná, avšak je k zamyšlení, zdali na její řešení stačí Evropa sama

Je vhodné se však zamyslet nad tím, zdali se státy Evropské unie avizovanými opatřeními neznevýhodní na trhu natolik, že ztratí konkurenceschopnost. V porovnání s ostatními zeměmi totiž evropská ekonomika dlouhodobě upadá. Ilustruje to i žebříček nejhodnotnějších firem světa, kde je v první padesátce zastoupeno pouze 6 evropských firem. Ty se vzhledem k mohutnému systému regulací nemohou efektivně věnovat inovacím.

Zdroj: iRozhlas

Diskuze Vstoupit do diskuze
111 lidí právě čte
Zobrazit další články
Co si myslíte o článku?
5/5 (82%) 213 hlasů
Nahlásit chybu
adbz.cz
Bydlím zdarma v chytrém domečku o pár metrech čtverečních. Postavila jsem ho svépomocí bez hypotéky a nemůžu být šťastnější
JakZdravě.cz
Tělo vám těmito symptomy předpovídá infarkt. V žádném věku je nepodceňujte, důsledky mohou být fatální
VědaŽivě
Pozor, i v Česku narazíte na smrtelně jedovaté pavouky. Co dělat po styku s nebezpečným osminožcem?
ArmádníZpravodaj
Britské námořnictvo o polovinu zvýší sílu svých torpédoborců. Co je důvodem tak razantního kroku?