Drahá elektřina, drahé elektromobily: Evropané se začínají bouřit proti konci spalovacích motorů. Rozhodnutí EU podle nich nedává smysl

Po schválení zákona o zákazu prodeje benzínových a naftových automobilů Evropským parlamentem to vypadalo, že je jasno. Nyní se však vše komplikuje.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Poslanci Evropského parlamentu v únoru odhlasovali zákaz prodeje automobilů se spalovacím motorem od roku 2035, píše server Reuters. Evropská unie se snaží zintenzivnit svůj boj proti klimatickým změnám a urychlit přechod na elektromobilitu na starém kontinentu. Zdálo se, že Bruselu v tomto záměru nic nestojí v cestě, ale odpůrci normy ještě neřekli poslední slovo. Během švédského předsednictví bylo odloženo finální hlasování „na později“, píše web Politico.

Přibývá odpůrců

Přestože se původně mělo jednat už jen o formalitu, nyní se objevuje stále více kritiky vůči normě. Německý ministr dopravy Volker Wissing varoval, že Berlín legislativu odmítne, pokud Evropská komise nepředloží plán, jak dosáhnout toho, aby bylo i po roce 2035 možné používání syntetických paliv. „Chceme klimaticky neutrální mobilitu, a to znamená být otevřený všem myslitelným technologiím,“ cituje jeho slova web The Guardian. Nejen Německo se začíná v souvislosti se zákazem spalovacích motorů cukat.

Výtky má také Itálie, Polsko a Bulharsko, píše Politico. To může být velký problém. Web Euractiv uvádí, že pokud se Německo zdrží hlasování, Itálie bude proti, dokonce normu nepodpoří ani Polsko s Bulharskem, a tak nebude naplněna potřebná kvalifikovaná většina. Zbývající země totiž nereprezentují 65 procent obyvatelstva EU. Web AutoŽivě upozorňuje, že i v případě odsouhlasení normy, a to s výjimkami ohledně syntetického paliva, to nijak výrazně nepomůže životnímu prostředí.

Ekologický dopad je minimální

Důvodem je skutečnost, že země sedmadvacítky budou jediné, kde se vozidla se spalovacími motory nebudou prodávat. Ostatní části světa o tom ani neuvažují. Rozhodnutí EU proto nebude mít na ekologii tak výrazný dopad, jak se snaží Brusel vzbuzovat. Server AutoŽivě to podporuje i čísly. Doprava se na emisích má celkově podílet zhruba 15 procenty, u silniční dopravy to je 10 procent. Osobní doprava však bude představovat jen jednotky procent, a proto v rámci EU to budou například maximálně dvě procenta, píše AutoŽivě.

iZdroj fotografie: Depositphotos
V České republice je registrováno přes 8,5 tisíce elektroaut. Dojezd těchto vozů někteří výrobci hodnotí vysoko nad 400 kilometrů pro městský provoz, v zimě může být ale jen okolo 150 kilometrů

Výsledkem schválení zákazu prodeje aut se spalovacími motory od roku 2035 to bude mít zřejmě minimální vliv z hlediska životního prostředí. Naopak výrazně to zasáhne do finanční situace Evropanů. Motoristé si budou muset koupit drahé elektromobily a provozovat je za pomocí drahé elektrické energie. Výrazně špatný dopad může mít schválení také na automobilový průmysl, který je například pro českou ekonomiku zásadní.

Diskuze Vstoupit do diskuze
97 lidí právě čte
Autor článku

Martin Duplák

Bývalý redaktor webu ČT24, jehož koníčkem, a dlouhodobě i denní prací, jsou ekonomika a finance. Zaměřuji se také na kulturu a osobnosti.

Zobrazit další články