ČT24. Jinak státy Evropské unie definitivně schválily zpoplatnění všech emisí CO2 z nových vozů. Web ČT24 připomíná, že podobu normy dohodlo v říjnu české předsednictví. Kromě nulových emisí oxidu uhličitého se má zavádět také postupné snižování zplodin.

Jediné Polsko bylo proti

Nakonec, a to na popud Německa, se další země přidaly k tomu, že chtějí výjimku pro využívání motorů na syntetická paliva. To požadovalo také Česko a Itálie. Varšava nesouhlasila s posledním návrhem, který nakonec prošel. Podle Polska bezemisní závazek povede k růstu cen aut. Nakonec tedy komise rozšíří dosavadní emisní normu Euro 6 o novou kategorii automobilů, které pohání jen syntetická paliva. V praxi to tak jednoduché nebude.

https://twitter.com/Wissing/status/1639552963663261696

„V současné době výroba syntetických paliv neběží nikde na světě, protože to nebylo potřeba, ale je to technologicky realizovatelné, pokud se do toho investují velké finance,“ vysvětlil pro ČT24 prorektor pro strategii a rozvoj na VŠCHT Milan Pospíšil. Velké finance mají stát i samotná e-paliva. „Takže budou souběžně jezdit dožívající auta na benzín (= čepovat normální benzín) a vedle nich auta též se spalovacím motorem, principiálně identickým, ovšem poháněným pětkrát dražším syntetickým benzínem,“ okomentoval pro web Neviditelný pes Ondřej Neff.

Vláda to považuje za úspěch

Dá se říci, že přelomový kompromis sice znamená, že se budou i po roce 2035 prodávat automobily na spalovací motory, avšak za výrazně vyšší ceny. Výrobci si totiž budou muset poradit se změnou nádrže. Česká vláda je ale s konečným výsledkem spokojená. „Vítám, že se v EU podařilo dosáhnout odhody ohledně závazných podmínek pro syntetická paliva do motorů osobních aut,“ cituje web Garáž vyjádření premiéra Petra Fialy. Podobně se vyjádřil i ministr dopravy Martin Kupka.

Automobilový průmysl patří mezi nejdůležitější průmyslová odvětví v Česku

Opozice to vidí jinak. Předseda hnutí ANO Andrej Babiš připomíná, že syntetická paliva stojí aktuálně 235 korun za litr. „Zelený fanatismus, který likviduje Evropu, průmysl a zemědělství, nedopadne dobře, bude tady plno nezaměstnaných,“ cituje jeho varování web Garáž. Pro řidiče tak mohou být ceny syntetických paliv v budoucnu přímo likvidační.

Server ČT24 připomíná, že syntetická paliva jsou spojována hlavně s dražšími sportovními vozy, tedy s Porsche i Ferrari. Ostatní výrobci vozů se zaměřují hlavně na elektromobilitu. E-paliva se vyrábí bez použití ropy, protože vznikají chemickou reakcí vodíku a oxidu uhličitého.

"/> Naftová a benzínová auta budou nadále jezdit, i přes zákaz EU

Naftová a benzínová auta budou nadále jezdit, a to i přes zákaz EU. Podmínka pro jejich používání ale bude likvidační

V posledních týdnech evropští lídři usilovně jednali o konečné podobě zákazu spalovacích motorů od roku 2035. Přišel ústupek, přesto výsledek mnohé nepotěší.

i

Německo vyjednalo s Evropskou komisí dohodu, díky které se budou moci využívat i po roce 2035 spalovací motory, ale budou muset být poháněny výhradně syntetickými palivy, informuje web ČT24. Jinak státy Evropské unie definitivně schválily zpoplatnění všech emisí CO2 z nových vozů. Web ČT24 připomíná, že podobu normy dohodlo v říjnu české předsednictví. Kromě nulových emisí oxidu uhličitého se má zavádět také postupné snižování zplodin.

Jediné Polsko bylo proti

Nakonec, a to na popud Německa, se další země přidaly k tomu, že chtějí výjimku pro využívání motorů na syntetická paliva. To požadovalo také Česko a Itálie. Varšava nesouhlasila s posledním návrhem, který nakonec prošel. Podle Polska bezemisní závazek povede k růstu cen aut. Nakonec tedy komise rozšíří dosavadní emisní normu Euro 6 o novou kategorii automobilů, které pohání jen syntetická paliva. V praxi to tak jednoduché nebude.

https://twitter.com/Wissing/status/1639552963663261696

„V současné době výroba syntetických paliv neběží nikde na světě, protože to nebylo potřeba, ale je to technologicky realizovatelné, pokud se do toho investují velké finance,“ vysvětlil pro ČT24 prorektor pro strategii a rozvoj na VŠCHT Milan Pospíšil. Velké finance mají stát i samotná e-paliva. „Takže budou souběžně jezdit dožívající auta na benzín (= čepovat normální benzín) a vedle nich auta též se spalovacím motorem, principiálně identickým, ovšem poháněným pětkrát dražším syntetickým benzínem,“ okomentoval pro web Neviditelný pes Ondřej Neff.

Vláda to považuje za úspěch

Dá se říci, že přelomový kompromis sice znamená, že se budou i po roce 2035 prodávat automobily na spalovací motory, avšak za výrazně vyšší ceny. Výrobci si totiž budou muset poradit se změnou nádrže. Česká vláda je ale s konečným výsledkem spokojená. „Vítám, že se v EU podařilo dosáhnout odhody ohledně závazných podmínek pro syntetická paliva do motorů osobních aut,“ cituje web Garáž vyjádření premiéra Petra Fialy. Podobně se vyjádřil i ministr dopravy Martin Kupka.

Automobilový průmysl patří mezi nejdůležitější průmyslová odvětví v Česku

Opozice to vidí jinak. Předseda hnutí ANO Andrej Babiš připomíná, že syntetická paliva stojí aktuálně 235 korun za litr. „Zelený fanatismus, který likviduje Evropu, průmysl a zemědělství, nedopadne dobře, bude tady plno nezaměstnaných,“ cituje jeho varování web Garáž. Pro řidiče tak mohou být ceny syntetických paliv v budoucnu přímo likvidační.

Server ČT24 připomíná, že syntetická paliva jsou spojována hlavně s dražšími sportovními vozy, tedy s Porsche i Ferrari. Ostatní výrobci vozů se zaměřují hlavně na elektromobilitu. E-paliva se vyrábí bez použití ropy, protože vznikají chemickou reakcí vodíku a oxidu uhličitého.

                   

Německo vyjednalo s Evropskou komisí dohodu, díky které se budou moci využívat i po roce 2035 spalovací motory, ale budou muset být poháněny výhradně syntetickými palivy, informuje web ČT24. Jinak státy Evropské unie definitivně schválily zpoplatnění všech emisí CO2 z nových vozů. Web ČT24 připomíná, že podobu normy dohodlo v říjnu české předsednictví. Kromě nulových emisí oxidu uhličitého se má zavádět také postupné snižování zplodin.

Jediné Polsko bylo proti

Nakonec, a to na popud Německa, se další země přidaly k tomu, že chtějí výjimku pro využívání motorů na syntetická paliva. To požadovalo také Česko a Itálie. Varšava nesouhlasila s posledním návrhem, který nakonec prošel. Podle Polska bezemisní závazek povede k růstu cen aut. Nakonec tedy komise rozšíří dosavadní emisní normu Euro 6 o novou kategorii automobilů, které pohání jen syntetická paliva. V praxi to tak jednoduché nebude.

„V současné době výroba syntetických paliv neběží nikde na světě, protože to nebylo potřeba, ale je to technologicky realizovatelné, pokud se do toho investují velké finance,“ vysvětlil pro ČT24 prorektor pro strategii a rozvoj na VŠCHT Milan Pospíšil. Velké finance mají stát i samotná e-paliva. „Takže budou souběžně jezdit dožívající auta na benzín (= čepovat normální benzín) a vedle nich auta též se spalovacím motorem, principiálně identickým, ovšem poháněným pětkrát dražším syntetickým benzínem,“ okomentoval pro web Neviditelný pes Ondřej Neff.

Vláda to považuje za úspěch

Dá se říci, že přelomový kompromis sice znamená, že se budou i po roce 2035 prodávat automobily na spalovací motory, avšak za výrazně vyšší ceny. Výrobci si totiž budou muset poradit se změnou nádrže. Česká vláda je ale s konečným výsledkem spokojená. „Vítám, že se v EU podařilo dosáhnout odhody ohledně závazných podmínek pro syntetická paliva do motorů osobních aut,“ cituje web Garáž vyjádření premiéra Petra Fialy. Podobně se vyjádřil i ministr dopravy Martin Kupka.

iZdroj fotografie: Depositphotos
Automobilový průmysl patří mezi nejdůležitější průmyslová odvětví v Česku

Opozice to vidí jinak. Předseda hnutí ANO Andrej Babiš připomíná, že syntetická paliva stojí aktuálně 235 korun za litr. „Zelený fanatismus, který likviduje Evropu, průmysl a zemědělství, nedopadne dobře, bude tady plno nezaměstnaných,“ cituje jeho varování web Garáž. Pro řidiče tak mohou být ceny syntetických paliv v budoucnu přímo likvidační.

Server ČT24 připomíná, že syntetická paliva jsou spojována hlavně s dražšími sportovními vozy, tedy s Porsche i Ferrari. Ostatní výrobci vozů se zaměřují hlavně na elektromobilitu. E-paliva se vyrábí bez použití ropy, protože vznikají chemickou reakcí vodíku a oxidu uhličitého.

Diskuze Vstoupit do diskuze
53 lidí právě čte
Autor článku

Martin Duplák

Bývalý redaktor webu ČT24, jehož koníčkem, a dlouhodobě i denní prací, jsou ekonomika a finance. Zaměřuji se také na kulturu a osobnosti.

Zobrazit další články