Evropská unie nařídila novou povinnou výbavu u aut. Řidiči si ji ale zaplatí sami

Výroba automobilů se kvůli nařízení Bruselu opět prodraží. Nové vozy musí být vybaveny několika povinnými asistenty.

i Zdroj fotografie: Harry Mitchell / Creative Commons / CC-BY-SA
                   

Evropská unie novými nařízeními chce snížit počet mrtvých na silnicích. Podle Evropské rady pro bezpečnost dopravy (ETSC) je z jedné třetiny důvodem vysoká rychlost, informuje web Autoforum. Až 60 procent řidičů podle EU nerespektuje dopravní značení. I proto nová legislativní úprava Bruselu směřuje na piráty silnic. Od loňského července musí mít všechny nově schválené typy aut takzvaný inteligentní asistenční rychlostní systém (ISA), píše dále Autoforum.

Novinka už příští rok

Od 7. července 2024 pak bude povinný nový systém pro všechna nová auta v prodeji, a to bez rozdílu. Celkem budou mít všechny nové automobily dva další povinné asistenty, informuje web AutoŽivě. Jeden bude hlídat jízdní pruhy. Půjde o aktivní verzi, která tahá za volant a vrací auto za bílou čáru, píše AutoŽivě. Smůlu tak budou mít například řidiči, kteří jsou zvyklí si najíždět do začátek. Druhý asistent je ještě přísnější. Kamerový systém v kombinaci s GPS bude signalizovat řidiči, když překročí povolenou rychlost.

Tento sytém Evropská komise označila za největší věc od zavedení bezpečnostních pásů, uvádí web TN. Naopak nadšením neoplývají nejen někteří řidiči, ale také odborníci. „Onen automobil bude vědět, že tady máte jet 60 km/h. Jenže vy třeba před sebou máte překážku, nebo se potřebujete něčemu vyhnout, nebo se rychle potřebujete zařadit do druhého pruhu, protože hrozí, že do vás někdo vrazí. Takže sešlápnete plyn a ten systém anuluje onu zabezpečnou šedesátku,“ uvedl pro TN mluvčí Ústředního automotoklubu ČR (ÚAMK) Igor Sirota.

Lidem se auta prodraží

Brusel si od novinky ve formě této technologie slibuje snížení počtu mrtvých na silnicích o 10 až 20 procent, informuje AutoForum. Fungování systému je velmi jednoduché. Detekuje dopravní značení a v případě, že řidič jede rychleji, než je povoleno, vyšle na palubní desku varovné signály. Dokonce může dojít i na haptickou odezvu, kdy je plynový pedál tlačen směrem k řidiči, uvádí Autoforum.

iZdroj fotografie: Depositphotos
Výroba automobilů se kvůli nařízením EU prodraží

Na první pohled by se tak mohlo zdát, že jde o žádoucí novinku, která povede k větší bezpečnosti na silnicích. Pro motoristy to má i řadu stinných stránek. Jednou z nich je nákladnost. Web AutoŽivě upozorňuje, že elektronika v automobilu se může velmi jednoduše porouchat a její oprava není levnou záležitostí. Navíc kvůli novým asistentům si i řidiči připlatí už při pořízení automobilu. Nákladné systémy se promítnou i do cen stávajících nízkorozpočtových vozů, které si řidiči pořídí.

Uvažujete i přesto o koupi nového vozu?

Diskuze Vstoupit do diskuze
72 lidí právě čte
Lucie Cochlarová
Autor článku

Lucie Cochlarová

Už při studiu ekonomiky jsem začala pracovat v Rádiu Čas a Televizi Relax. Sedm let jsem přinášela zprávy jako reportérka pro Televizi Nova, a to hlavně do Televizních novin. Práce editorky je pro mě výzva.

Zobrazit další články
Chemikálie jsou zbytečné. Ucpaný záchod se dá uvolnit pomocí obyčejného pytle na odpadky
JakZdravě.cz
JakZdravě.cz
Co je potřeba vědět o Crohnově chorobě: Zdraví může poškodit víc než srdeční infarkt, kouření zhoršuje příznaky
VědaŽivě.cz
VědaŽivě.cz
Vědci zjišťovali, která psí rasa je nejchytřejší. Jako vzorek posloužilo 1 002 psů 13 plemen
ArmádníZpravodaj.cz
ArmádníZpravodaj.cz
Turecký ekvivalent amerického raketometu HIMARS: systém KHAN je extrémně multifunkční a silný, chce ho třeba polská armáda