Podvodníci posílají SMS zprávy, kterým se dá snadno uvěřit

Doba, kdy mají lidé hluboko do kapsy přeje i podvodníkům. Lidé s vidinou zlepšení své tíživé situace mohou snadněji uvěřit.

i Zdroj fotografie: Daniel Procházka pro Události247
                   

V Česku se aktuálně ve velkém rozmohlo rozesílání SMS zpráv, které slibují státní příspěvek na bydlení, upozorňuje web Seznam Zprávy. Obsahem textovky je odkaz na webové stránky ministerstva práce a sociálních věcí (MPSV), kde mají zájemci o peníze požádat. Musí ale přistoupit ke kroku, který je může stát jejich životní úspory. Přes zaslaný odkaz je nutné se přihlásit prostřednictvím své bankovní identity, čímž podvodným odesílatelům SMS zprávy otevřou cestu ke svému bankovnímu účtu, popisuje web Seznam Zprávy.

Ministerstvo spolupracuje s policií

Zaslaný odkaz se sice tváří jako oficiální stránka resortu práce a sociálních věcí, ale jde o falešný portál. Lidé proto mohou být jednoduše podvedeni. Falešné textové zprávy se nepodařilo zcela vytěsnit ani přes spolupráci ministerstva s Národním úřadem pro kybernetickou bezpečnost, sdružením CZ.NIC spravujícím české domény na internetu a policií. Společná kooperace trvající od října přesto má své úspěchy. Podařilo se zablokovat desítky falešných webů lákajících na finanční podporu, píší Seznam Zprávy.

Nejde zdaleka o jediný případ, jak se snaží podvodníci získat od lidí citlivé platební údaje s cílem dostat se k jejich finančním prostředkům. V posledních dnech se šíří Českem podvodná SMS s informací o zablokování účtu u České spořitelny, upozorňuje web iDnes. Součástí textovky je zároveň výzva k aktualizaci přístupu, a to prostřednictvím přiloženého odkazu.

Podvody přibývají

Česká spořitelna proto před reakcí na podobné zprávy varuje. „Našim klientům v přímé komunikaci neustále zdůrazňujeme, že nikdy nemají zadávat přihlašovací údaje k internetbankingu ani údaje ze svých platebních karet na linky, které jim přijdou v SMS zprávách nebo e-mailech, banka tyto údaje po klientech nikdy nevyžaduje,“ cituje iDnes mluvčího banky Filipa Hrubého. Zároveň připomněl, že jediným místem, kde mají klienti banky zadávat přihlašovací údaje ke svému internetovému bankovnictví jsou oficiální aplikace.

iZdroj fotografie: Martin Dvořák pro Události247
Častým cílem podvodníků jsou senioři, kteří jsou více důvěřiví

Podvodníci hledají stále nové způsoby, jak vzbudit v lidech důvěru. Jak Události247 upozornily v listopadu, jsou schopni se vydávat za banky či státní úřady, ale i policisty. Všímají si toho také mobilní operátoři. „Počty podvodů, které využívají falešných SMS k vylákání citlivých dat našich zákazníků, narůstají. Toto lze potvrdit nejen z informací od našich zákazníků, ale i ze statistik, které pravidelně zveřejňuje Policie ČR,“ cituje iDnes manažera korporátní bezpečnosti T-Mobile Jakuba Ludvíka. Lidé proto mají být obezřetní a nesdílet své citlivé údaje.

Máte podobnou zkušenost?

Diskuze Vstoupit do diskuze
78 lidí právě čte
Ondřej Trčálek
Autor článku

Ondřej Trčálek

Baví mě čtenářům poskytovat fakta a dávat je do souvislostí. Působil jsem v rádiích Orion a Kiss Morava. Od roku 2005 jsem vyráběl reportáže pro několik televizí. Inspiraci hledám především v hudbě.

Zobrazit další články