Vlastnit auto bude výsadou boháčů, zbytek lidí by si měl radši rychle zvyknout na jízdu autobusem a chůzi pěšky

Automobilový průmysl tvrdě zasáhla koronavirová pandemie a stávající situace zdražování energií mu dává další ránu. Automobily jsou téměř nedostupné.

i Zdroj fotografie: Juandev / Creative Commons / CC BY-SA
                   

Koupě nového automobilu byla vždy pro řadu lidí nedostupná záležitost. V posledních měsících si ale nemohli dopřát nový vůz ani ti, kteří měli na to dostatek finančních prostředků. Kvůli problémům automobilového průmyslu se na nové automobily čeká mnoho měsíců. Na vůz značky Škoda pět až čtrnáct měsíců, na vozy Mercedes či BMW v průměru i rok, píše web iDnes. Doba se má sice postupně snižovat, ale ceny rozhodně na nižší hodnoty nepůjdou. Ceny nových automobilů přitom od roku 2019 stouply o 30 procent.

Bruselská nařízení vše zhoršují

Levné nové vozy méně kvalitních značek jsou proto minulostí. Důvodem zdražení je také bruselská snaha postupně mít v evropském vozovém parku jen elektromobily. Auta poháněná elektřinou jsou naprosto odlišná od těch se spalovacími motory, a proto změna konceptu stojí automobilky nemalé finanční prostředky, které musí někdo zaplatit. Tím je samozřejmě zákazník. Ceny nových vozidel navyšují také další evropská nařízení, která diktují, čím musí být nová auta vybavena.

Jak Události247 psaly, od roku 2024 půjde nově o dva asistenty, které navýší pořizovací cenu aut. Problémy postihují také trh s ojetými vozy. V první polovině letošního roku se průměrná cena ojetého automobilu vyšplhala na 289 tisíc korun, což byl absolutní rekord, píše web AutoForum. Může za to mimo jiné vývoj na německých trzích, protože část vozů směřuje do Česka právě ze západního souseda. Podle dat společnosti Deutsche Automobil Treuhand v srpnu činila hodnota tříletého benzinového vozu s nájezdem 45 tisíc kilometrů 67,7 procent původní hodnoty.

Sdílení aut jako budoucnost

Loni to bylo 55,5 procent, píše web AutoForum. U dieselů také došlo k extrémního zdražení, a to z 52,8 procent z původní hodnoty na 65,1 procenta. Je tak zřejmé, že ani ojetý vůz si nemůže dovolit mnoho lidí. Důvodem je také zvýšení dalších výdajů spojených s provozem vozu jako je povinné či havarijní ručení. Města také výrazně zvýšily poplatky za parkování. A v neposlední řadě zdražily kvůli vysokým cenám energií i autoservisy. Navíc není zřejmé, jestli krize už dosáhla svého vrcholu. Spíše ne.

iZdroj fotografie: Depositphotos
Využívání sdílených aut místo vlastnictví ušetří nejen peníze domácnostem, ale také životní prostředí.

I proto se automobilismus a doprava proměňuje a mnoho lidí se upíná ke sdílení dopravních prostředků. Možnosti přibývají nejen ve velkých městech. Budoucností tak může být, že si většina lidí bude automobil půjčovat, protože vlastnictví bude luxusem. Kdo nebude chtít využívat sdílení aut, bude muset autobusem nebo pěšky.

„Jsme na konci doby, kdy auta byla levná,“ uvedl pro web TA3 generální ředitel společnosti United Automotive Group Vladimír Orth. Vývoj vedoucí ke sdílení automobilů zrychlí také nová ekologická daň, kterou budou platit i vlastníci vozů splňujících Normu Euro3, jak informovaly Události247 zde.

Na kolik korun vás vyšlo vaše poslední auto?

Diskuze Vstoupit do diskuze
149 lidí právě čte
Ondřej Kočí
Autor článku

Ondřej Kočí

Zobrazit další články