Konec elektromobilů, dieselů a benzínových aut: Lidi začínají ve velkém využívat palivo, které bude levnější

Automobilky jsou nuceny posledních několik let k výrobě automobilů na elektrický pohon. Budoucnost by přesto mohla být nakonec úplně jiná.

i Zdroj fotografie: ŠJů / Creative Commons / CC BY
                   

Zelené snahy Evropské unie mají jasný cíl: zcela vymýtit vozidla jezdící na benzin a naftu. Spalovací motory už mají konec předpovězen. Sedmadvacítka se shodla na omezení prodeje takových automobilů od roku 2035. Pak už budou prodejci vozů nabízet jen auta elektrická. Důvodem je jejich ekologičnost. V poslední době se ale zdá, že tato cesta nemusí být zrovna nejlepší. Výrazné zdražení elektrické energie a její hrozící nedostatek může způsobit, že pro automobily nebude dostatek jejich pohonu.

Neekologické elektromobily

Možná je ještě čas zvážit i jiné ekologické možnosti, které by zřejmě přinesly i větší efekt. Jednou z nich jsou vozy na vodík. Kritici elektromobilů upozorňují ale na to, že nejde o tak ekologickou cestu, jak se na první pohled zdá. Připomínají nákladnou výrobu, která se týká hlavně lithiových baterií. Jejich sestavení vyžaduje některé drahé kovy, které se těží nečistým způsobem. Problém je také s krátkou životností baterií a následnou náročnou recyklací. To všechno mohou být brzy argumenty pro to, aby Brusel začal podporovat cestu vodíku.

iZdroj fotografie: Depositphotos
Nabíjení elektromobilu může trvat i několik hodin.

Některé automobilky s tím zjevně počítají, a proto už pracují na takových vozidlech. Příkladem je Volvo, které se snaží snížit nákladnou výrobu vodíkových článků až šestinásobně. Nová auta mají být elektrická, ale hlavním zdrojem energie nebude baterie, ale vodíkový článek. Odpadním produktem bude neškodná vodní pára. Jak upozorňuje web RAC, vodíkové vozy už prodává například i automobilka BMW a hodlá v tom pokračovat. Pokud se k takové cestě rozhodně více výrobců vozů, mohou snadněji překonat problémy, které brání masivnímu rozšíření.

Toyota je opět první

Jde hlavně o drahou technologii palivových článků. Kritici také poukazují na neexistující infrastrukturu pro doplňování vodíku. Jde sice o nákladný úkol, ale rozhodně proveditelný. V Kanadě už vzniká první maloobchodní vodíková stanice, na jejímž vzniku se podílela také společnost LGM. Na svém webu firma připomíná, že vodík je v životním prostředí hojně zastoupen, a proto je velmi dostupný. Příznivci ekologie proto jsou této variantě nakloněni nejvíce. I ekonomická stránka bude brzy hrát pro toto paliva.

Web iDnes informuje, že cena jízdy na nízkouhlíkový vodík v autech má v Česku do roku 2027 klesnout na úroveň použití nafty. Od té doby ale její cena výrazně vzrostla, a proto nakonec může dojít k urychlení procesu. Stát bude pokračovat v podpoře vývoje a výroby vodíkové technologie. V Česku je možné od loňska koupit vodíkový automobil Toyotu Mirai. První vozidlo bylo pořízeno v Ostravě, píše web PatriotMagazín. Automobil za 2 miliony korun se dobíjí jen pár minut, má dojezd 600 kilometrů a dokáže jet rychlostí až 180 kilometrů v hodině.

Jak vnímáte ceny paliva vy? Jezdíte autem méně?

Diskuze Vstoupit do diskuze
126 lidí právě čte
Autor článku

Martin Duplák

Bývalý redaktor webu ČT24, jehož koníčkem, a dlouhodobě i denní prací, jsou ekonomika a finance. Zaměřuji se také na kulturu a osobnosti.

Zobrazit další články