Přísně známkující školy snižují u dětí studijní ambice, ukazuje český výzkum

Podle nové studie jsou v Česku velké rozdíly ve známkování. Hodnocení stejných výsledků se může v různých školách lišit až o jeden klasifikační stupeň.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Jak informuje web ČT24, z výzkumu think-tanku IDEA při Národohospodářském ústavu Akademie věd ČR vyplývá, že přísné školní známkování zmenšuje ambice dětí ve vzdělávání i pracovní kariéře. „Při stejných dovednostech mají žáci z přísně známkujících škol nižší studijní ambice oproti žákům z mírně známkujících škol,“ cituje server ČT24 jednoho z autorů studie Tomáše Protivínského. Podle něj tento fakt významně ovlivňuje budoucí vzdělávání dětí, což může vést ke špatným rozhodnutím žáků i rodičů.

Neblahý vliv

Jak dále web ČT24 píše, podle výzkumu má zájem studovat vysokou školu až 87 procent žáků devátých tříd, kteří mají z matematiky jedničku. U žáků s trojkou je to ale jen 39 procent. Známka může ovlivnit nejen studijní dráhu, ale také to, jakou práci budou chtít děti dělat, zjistili autoři studie. Navíc nejde jen o to, jak přísně přistupuje ke známkování škola, ale také jde o jednotlivé učitele. Jak dále uvádí web ČT24, kantoři mají rozdíl přístupu k dětem podle pohlaví a socioekonomickém postavení jejich rodin.

iZdroj fotografie: Depositphotos
Učitelka ve škole

ČT24 informuje, že například dívky za stejný matematický výsledek dostávají v průměru o třetinu lepší známku než chlapci. Děti z bohatých rodin pak mají zhruba o čtvrtinu lepší známku než ostatní. Výzkumníci proto upozorňují, že rozdíly v hodnocení narušují proces vzdělávání, který by přitom mělo hodnocení podporovat. „Známky by proto měly více vycházet z objektivnějších kritérií a je velmi vhodné je doplňovat detailnějším písemným hodnocením,“ cituje vědce Daniela Münicha server ČT24.

Nejsou připraveni učitelé, ani rodiče

Jak dále web ČT24 připomíná, ke slovnímu hodnocení byly školy vyzývány především v době koronavirové pandemie, kdy byly děti velkou část školního roku odkázány na výuku na dálku. Podle inspekce doporučení využila zhruba čtvrtina škol. Důvod je jasný. Slovní hodnocení má i řadu odpůrců. Ukázalo se to například při nedávném připomínkování změn vzdělávacího programu základních škol, které má začít platit za dva roky. V té souvislosti se tak opět dostalo na téma zrušení tradičního známkování, které se nahradí slovním hodnocením, doplňuje ČT24.

Jak píše server Aktuálně, proti jsou nejen někteří učitelé, ale také rodiče. Známky jim dávají rychlejší a jednodušší informace. „Když dítě dostane jedničku, dvojku, nebo i trojku, tak je to okamžitá informace a rodič se už nepídí, co za tím je,“ vysvětlil pro Aktuálně Jan Korda, který je ředitelem Smysluplné školy v pražském Karlíně. Nepřipravenost rodičů, ale i kantorů na slovní hodnocení přiznává i ministerstvo školství. Resort chce proto nejdříve vytvořit podpůrné materiály, které by školám se zavedením pomohly.

Diskuze Vstoupit do diskuze
50 lidí právě čte
Daniel Procházka
Autor článku

Daniel Procházka

Nadšenec do politiky a kultury. Momentálně i redaktor pro Události247, díky kterým můžu své zájmy rozvíjet.

Zobrazit další články