Provoz starých aut je pro lidi stále výhodný. Podle experta Pokorného má Česko vozový park neadekvátní produkci aut

Z nedávného zjištění dopravních expertů vyplynulo, že Česká republika má pátý nejstarší vozový park v celé Evropské unii. To není vůbec dobrá vizitka.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

V automobilovém průmyslu se Česká republika řadí vysoko, ovšem vozový park obyvatel tomu vůbec neodpovídá. Čím to je? A co je třeba změnit? Nejen o tom jsme si popovídali s Josefem Pokorným, tajemníkem Svazu dovozců automobilů. 

Česká republika má pátý nejstarší vozový park v Evropské unii. Překvapilo vás to? 

Abych se přiznal, tak úplně ne. Vývoj minulých let nebyl dobrý, navíc loňský rok nebyl příznivý v registraci nových vozidel. Stále se totiž jedná o vysoká procenta ojetin se stářím nad deset a patnáct let, což má nepříznivý dopad. Jsme zemí, která je z hlediska výroby téměř automobilovou velmocí, ale vozový park máme neadekvátní. 

Čím si to vysvětlujete? Finanční silou obyvatel? 

Za poslední roky se zlepšuje finanční situace lidí, kupní síla roste, ale vozový park stále stárne, než aby se měnil k lepšímu. Jsme výrazně za průměrem Evropské unie, což je dáno i tím, že u nás je provoz starých ojetých vozů stále pro lidi výhodný. V jiných zemích je provoz starých vozidel zátěží, u nás tomu tak ale není, což nevytváří tlak na obnovu vozového parku. Málo se vyřazují i vozidla přestárlá, která se používají jen v omezené míře. Na lidi však není žádný tlak, aby se jich zbavili. 

iZdroj fotografie: Depositphotos
Auto v bazaru

Jaký očekáváte další vývoj? 

Predikce je taková, že nás ještě nejspíš čeká další stárnutí. Závisí to i na tom, jestli se zvýší počet nově registrovaných vozidel, což nepříznivý trend pomalu zpomalí. Důležité je, jaká bude skladba dovážených vozů. 

O jaké dovážené vozy je nyní největší zájem? 

Zejména o evropská vozidla. Nejvíc se vozí ze sousedních států, klíčovou zemí je Německo, odkud se k nám dováží významný počet vozů. Zájem je taky o japonské značky. 

Co je třeba udělat pro to, aby lidé více kupovali vozy u nás? 

Existují různá motivační opatření, která by lidem měla více pomoct udělat si jasno z hlediska garance vozidel. Protože když si lidé dováží vozy z ciziny, tak musí počítat s rizikem různých úprav nebo podvodů. Máme informace, že vysoké procento dovezených vozů má změněný tachometr nebo nepřiznané havárie. 

iZdroj fotografie: Depositphotos
Nákup auta

Počet osobních aut se u nás loni zvedl téměř na 6,3 milionů. Preferují lidé kvantinu na úkor kvality? 

My jsme doháněli dluh vůči vyspělým evropským státům, kde byl podíl počtu aut na obyvatele vyšší, než u nás. Nyní jsme vyspělé státy celkem dohnali a je tady relativně velký růst, ale potřebovali bychom, aby lidé kupovali více novějších aut, a aby přestárlé vozy byly postupně vyřazovány. Lidé by měli myslet i na bezpečnost, která u nových vozů výrazně vzrostla. 

Diskuze Vstoupit do diskuze
76 lidí právě čte
Autor článku

Martin Duplák

Bývalý redaktor webu ČT24, jehož koníčkem, a dlouhodobě i denní prací, jsou ekonomika a finance. Zaměřuji se také na kulturu a osobnosti.

Zobrazit další články