140 Kč navíc za každé natankování plné nádrže: Vláda oprášila staronovou daň na naftu. Platit ji budeme každý

Ceny pohonných hmot byly za poslední rok jako na houpačce. Vláda chtěla řidičům ulevit a podnikla kroky k tomu, aby se snížily. To se má ale brzy změnit.

i Zdroj fotografie: Aleš Peterka pro Události247
                   

Stát v roce 2022 schválil snížení spotřební daně na naftu kvůli vysokým cenám pohonných hmot. Psal o tom web Seznam Zprávy. Teď se však situace zlepšila a vláda na to chce reagovat vrácením staronové daně na původní úroveň. Výrazně by to pomohlo také státnímu rozpočtu, který na tom není zrovna nejlépe.

Do rozpočtu přispějí běžní občané

Řidiči by se měli připravit na to, že jízda autem je bude stát o něco víc, než byli zvyklí. Spotřební daň na naftu se totiž od poloviny roku 2023 zřejmě vrátí na původní úrověň. Vláda tak reaguje na pokles cen pohonných hmot. Cílem návrhu vlády je přispět ke konsolidaci veřejných rozpočtů v době, kdy dočasně snížená sazba spotřební daně z motorové nafty už nemá své opodstatnění, vysvětluje web Bussinesinfo. Tuto „staronovou“ daň bude platit každý, kdo tankuje naftu. Daň totiž už bude přímo započtena v cenách na čerpacích stanicích.

iZdroj fotografie: ŠJů / Creative Commons / CC-BY-SA
Majitelé dieselových motorů si podle nového návrhu vlády připlatí

Daň byla minulý rok dočasně snížena s cílem zmírnit dopady vysokých cen pohonných hmot vyvolané invazí Ruska na Ukrajinu. Původně tato sleva měla platit do konce roku 2023, připomíná web. Aktuální ceny nafty se však už delší dobu drží pod hodnotami, kvůli kterým bylo dočasné snížení daně zavedeno. Jeden litr nafty teď stojí v průměru 34 korun, o rok dříve cena dosahovala téměř 48 korun, píše web CCS.

Kolik si na tankování nafty připlatíte se dá jednoduše spočítat. Například u starších generací vozidel BMW X5, které mají větší nádrže blížící se až k 100 litrům, jak informuje web Autatua, si řidiči připlatí i 140 korun za jediné natankování plné nádrže. Nejde přitom o nijak vzácný a raritní model. SUV modely od zmíněné bavorské automobilky jsou na českých silnicích k vidění dnes a denně.

Cena nafty v Česku je nejnižší v EU

Poté, co návrh schválí Poslanecká sněmovna, tak by se cena nafty vrátila zpět do původní výše spotřební daně o korunu padesát výš než ve snížené hladině,“ uvedl dříve ministr dopravy Kupka. Za zvýšením spotřební daně však stojí také míra zadlužení České republiky a snaha získat další příjem pro státní rozpočet. „V každém měsíci by to mělo do státního rozpočtu přinést 0,8 miliardy korun,“ spočítal Kupka s tím, že i když se může 1,50 koruny jevit jako nízká částka, pro státní rozpočet má velký význam.

iZdroj fotografie: MichalPL / Creative Commons / CC BY
Ceny nafty a benzínu jsou v Česku jedny z nejnižších v celé EU

„Vzhledem k tomu, že loni jsem naftu tankoval za skoro 50 korun za litr, tak mně tohle zdražená už vážně nerozhodí. Poté, co teď vláda předvádí s penězi, tak mně v tomto státě nepřekvapí opravdu už vůbec nic,“ řekl Událostem247 Martin Sláma z Brna. Aktuálně je cena pohonných hmot v Česku jedna z nejnižších v Evropské unii, i když je rozdíl mezi cenou benzinu a nafty okolo 6 korun za litr.

Diskuze Vstoupit do diskuze
61 lidí právě čte
Martin Dvořák
Autor článku

Martin Dvořák

Zkušený sloupkař, který od roku 2015 působil v zájmových časopisech. V zpravodajství Událostí247 se nyní snažím čtenářům přiblížit domácí témata, která se jich přímo dotýkají.

Zobrazit další články