Řidiči budou platit daň za ujeté kilometry. Úřady nebude zajímat, kdo jezdí do práce jaké dálky. Prostě se to musí zaplatit
Stav silnic a dálnic je problémem nejenom v České republice, ale prakticky po celém světě. Jejich opravy jsou navíc velmi nákladnou záležitostí.

Za jízdu po dálnici navíc čeští řidiči platí nemalé poplatky, které se letos navíc ještě zvýšily. První dálniční známky byly zavedeny v roce 1995 a tehdy měly podobu papírových nálepek na čelní sklo. Cena roční známky byla tehdy 400 korun. Teď už jsou dálniční známky v elektronické podobě a letos řidiči za roční zaplatí 2300 korun.
Někde řeší stav silnic, jinde emise
Skoro jedna třetina délky silnic I. třídy u nás byla v letech 2021 až 2023 v nevyhovujícím a havarijním stavu. A to i přesto, že Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) dostalo v letech 2018 až 2023 na opravy a údržbu těchto silnic o 6,9 miliardy více, než bylo původně v plánu a vyčerpalo tak celkem 62,5 miliardy korun. Zjistila to kontrola Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ), která výdaje na opravy a údržbu silnic I. třídy prověřovala.

Ne stav silnic, ale omezení emisí, se rozhodli řešit někteří zákonodárci v americkém státě Massachusetts. Přišli totiž s nápadem, že řidiči, kteří jezdí autem výrazně více než ostatní, by měli na údržbu silnic přispívat víc peněz než ti, kteří po nich nejezdí tak často. Píše se to v navrhované legislativě Freedom to Move Act, tedy zákon o svobodě pohybu. Nápad vychází ze snahy dosáhnout nulových emisí do roku 2050 a omezit závislost na osobních autech, jak píše web Carscoops.
Zatím se jedná pouze o návrh
Řidičům se tento záměr samozřejmě nelíbí. Američané po celé zemi totiž už platí daň za benzín. Za každých 10 litrů benzínu řidič na daních v Massachusetts zaplatí přibližně 1,12 USD, což je zhruba 25 korun. Pokud by zákon prošel, vznikla by rada pověřená rozvojem strategií, které by pomohly snížit závislost veřejnosti na autech. Lidé by se tedy mohli pohybovat víc pěšky, nebo třeba jezdit na kole, které žádné emise nevydává.

Výkonný ředitel Massachusettské fiskální aliance Paul Craney byl jedním z největších kritiků návrhu. „V konečném důsledku jde o kontrolu a omezování dopravy, a pokud se potřebujete přepravit sami, o kontrolu veřejné dopravy,“ cituje ho server CBSnews. Návrh je však zatím ve fázi připomínkového procesu, kdy probíhají veřejná slyšení a dělají se nejrůznější analýzy. Je tedy možné, že nakonec se žádný speciální poplatek pro moc „aktivní“ řidiče nezavede.