Konec starých aut v ČR: Jejich majitelé se musí smířit s tím, že už brzy s nimi nebudou moct jezdit

Evropská unie se postarala o to, že někteří lidé si v budoucnu nebudou moci dovolit jezdit autem.

i Zdroj fotografie: Jiří Erben / Creative Commons / CC-BY-SA
                   

S rokem 2024 začínají tuzemští výrobci přidávat do benzinu až deset procent alkoholu a bio složek. Benzin, který se v Česku prodává a nese označení E10, většina vozidel zvládne. Pro stará vozidla i motorky ale vhodný není, jak upozornil web Novinky. Změna souvisí s přísnější evropskou normou kvality a ekologičtějším přístupem. O automobilových tématech informujeme na Událostech247 relativně pravidelně.

Která auta mohou mít s novým benzínem problémy

Problémy s tímto palivem mohou mít osmnáctiletá a starší auta, ale třeba také novější Alfy. Jejich provozovatelé budou muset přejít na dražší víceoktanové benziny, jak píše web iDnes. Přechod na palivo E10 je podle expertů významným krokem na cestě k emisní neutralitě. Výrazně snižuje emise skleníkových plynů, protože obsahuje až 10 procent obnovitelného paliva vyráběného z hmoty či odpadu organického původu.

iZdroj fotografie: Martin Dvořák pro Události247
Od začátku roku je na benzínkách nový typ paliva

E10 je možné tankovat téměř do všech benzinových aut vyrobených po roce 2005, kdy vstoupila v platnost norma Euro 4. Škoda Auto už dříve sdělila, že všechny její současné modely na benzin mohou palivo tankovat. Lidé, kteří mají felicie vyrobené mezi lety 1994 a 2001, budou muset se svými vozy absolvovat nutný servisní zásah, jinak už nebudou moci jezdit. Pro staré vozy, veterány, se doporučuje používat benzin v kategorii Super plus na bázi ethyl terc-butyl-etheru v kvalitě E10. U Orlenu nese označení Verva 100, dodává web Novinky.

Co přesně zákaz znamená

Evropský parlament loni v únoru odhlasoval, že od roku 2035 musejí být všechny nové automobily a dodávky bezemisní. Ve skutečnosti tedy nejde přímo o zákaz jejich používání, ale omezení prodeje nových vozidel. A není směrován proti spalovacímu motoru, ale proti emisím, jak upozornil web Calpg.Nedovedu si představit, co budu dělat se svým autem, které jsem si koupila loni. Rozhodně nebudu mít tolik peněz, abych si koupila elektromobil,“ řekla Událostem247 paní Soňa z Třebíče.

Tito lidé dostanou od státu 300 000 Kč na nákup nového auta. Víme, kdo bude mít od 1.1.2024 na peníze nárok

Jak vyplynulo z dřívějšího jednání ministrů dopravy Česka a Německa, obě tyto země, stejně jako některé další, nepodpoří schválení omezení spalovacích motorů po roce 2035, pokud nebude pro využití syntetických paliv v dopravě stanovena jasná a závazná výjimka. Jejich využití totiž není v direktivě zakotveno nikterak závazně. Syntetická paliva tak mohou snižovat emise skleníkových plynů z obrovské flotily vozů se spalovacím motorem, která už je v provozu dnes, ale stejně tak bude v provozu v roce 2030, 2035 i později, dodává web.

Z výše uvedeného je tak jasné, že majitelé starých aut mohou i nadále se svými auty jezdit. Podporu do budoucna by ale očekávat neměli. Jakmile jim bude jejich staré auto se spalovacím motorem dosluhovat, zřejmě už nebudou moci jezdit se stejným typem auta, s jakým byli doposud zvyklí.

Co si o tom všem myslíte vy? Napište nám váš názor do komentářů

Diskuze Vstoupit do diskuze
78 lidí právě čte
Daniel Procházka
Autor článku

Daniel Procházka

Nadšenec do politiky a kultury. Momentálně i redaktor pro Události247, díky kterým můžu své zájmy rozvíjet.

Zobrazit další články