Provoz auta není žádná levná záležitost. Spoustu peněz zaplatíme za pohonné hmoty, nebo pravidelné servisní prohlídky.
Nemalou finanční částku představují také dálniční známky, které už druhý rok po sobě zdražily. Víte od nás, že cena za roční kupón už je letos 2 440 korun, měsíční vyjde na 460 a desetidenní na 290 korun. Dálniční poplatky jsou totiž podle zákona zvyšovány každoročně v závislosti na inflaci.
Jsou elektromobily jen pro bohaté?
S příchodem nových předpisů ohledně elektrických aut, respektive omezení aut se spalovacími motory, se nezadržitelně blíží časy, kdy budou řidiči v Evropě čelit výrazně vyšším nákladům na vlastnictví a provoz svých vozidel. Brzy totiž vstoupí v platnost nový poplatek. Na svědomí ho má Evropská unie, která neúnavně prosazuje nové předpisy podporující přechod na elektromobily. Pravdou je, že už jen pořízení takového vozu není levnou záležitostí.
Před nějakou dobou byly zveřejněny údaje ze studie, kterou provedlo nizozemské ministerstvo infrastruktury a vodního hospodářství. Vyplývá z nich, že elektrická auta jsou mnohem dražší na vlastnictví na provoz než ta se spalovacími motory, a to i přes různé dotace, úlevy a další podpory. Studie brala v úvahu všechny náklady spojené s vlastnictvím vozu, včetně nákupní ceny, nákladů na tankování nebo nabíjení, daní, pojištění a odpisu.
Provoz elektroauta se pěkně prodraží
Uvedená studie také předpokládala čtyřleté období s tím, že elektroauto najede ročně 15 000 kilometrů. Výsledky byly opravdu překvapivé a majitele těchto vozů určitě nepotěšily. I u těch nejlevnějších aut na trhu jsou totiž elektrické alternativy téměř o 25 000 korun za rok dražší než vozy se spalovacími motory. Znamená to, že po 4 letech vlastnictví elektrického auta mohou náklady stoupnout o téměř 100 000 korun v porovnání s obyčejným autem.
Obce, kraje, úřady, školy a další veřejnoprávní instituce mohly od června 2022 žádat o 600 milionů korun z Národního plánu obnovy na podporu nákupu elektromobilů, vozidel na vodík a neveřejných dobíjecích stanic. Dotace s celkovou alokací 600 milionů korun měla na české silnice dostat nejméně 1485 vozidel a také vybudovat 200 dobíjecích stanic. Podle Centra dopravního výzkumu bylo v roce 2024 v zemích Evropské unie více než 630 000 veřejných dobíjecích bodů pro 4,5 milionu elektroaut.
Co si o tom všem myslíte vy?


