Nakupování na internetovém odchodě Temu může mít pro uživatele vážná rizika. Nepodlehnout lákavě nízkým cenám, které e-shop nabízí, však není snadné.
Internetový obchod Temu je nejen mezi Čechy čím dál oblíbenější, jak psal již loni web Deník. Hlavním lákadlem jsou ceny, které jsou v řadě případů až nepochopitelně nízké. Ne všichni ale nejspíš ví o rizicích, jaké může nakupování na tomto čínském online tržišti mít.
Temu vzbuzuje kontroverze už delší dobu
O rizicích týkajících se e-shopu Temu informovaly Události247 již na jaře. Pochybnosti vzbuzoval nejen původ společnosti – stojí za ní sice Číňan Colin Huang, nicméně oficiální firma uvádí jako svého majitele společnost z Irska a jako své sídlo adresu ve Spojených státech. Obavy budila rovněž mobilní aplikace obchodu, která sbírá informace od uživatelů, není však transparentní v následném nákladní s nimi.
Nyní se pochyby ještě zintenzivňují. Jak píše web Seznam Zprávy, obchodní praktiky Temu již začala prověřovat i Evropská komise, která brzy plánuje zahájit vyšetřování. A jako rizikový vnímá e-shop také český Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost (NÚKIB), jak dodává web dTest.
Problematických věcí je mnoho
Řada z nich souvisí s již zmíněnou mobilní aplikací. Jak píše server TN, například kybernetický odborník Karol Suchánek upozorňuje na množství dat, která díky ní Temu sbírá. Ačkoli za její užívání obchod lidem nabízí mnoho výhod, už jim neříká, co si za to od nich nepozorovaně bere. Shromažďuje nejen běžné informace o vyhledávaných produktech, ale také data týkající se polohy či dalšího obsahu schránky.
A v čem konkrétně může být tento sběr informací pro lidi nebezpečný? Riziko spočívá zejména v tom, že mohou být tato data zneužita či prodána dalším společnostem. Lidem tak hrozí třeba to, že se stanou terčem různých pishingových útoků, nevyžádaných telefonátů a jiných podvodů. A pokud by jim podlehli, mohou pak snadno přijít o své úspory.
Samotná společnost Temu však s nařčeními nesouhlasí. Firma vnímá dle vlastních slov kyberbezpečnost a data svých uživatelů velmi vážně. S tím, jak je s daty naloženo, je prý společnost plně transparentní a každý z uživatelů dopředu ví, jak bude s daty, které firmě předá, naloženo.