Penny, Tesco a Lidl: O oblíbených obchodech vyšla pravda na povrch. Zákazníci jsou rozčíleni

O tom, že není sleva jako sleva, jsme vás na Událostech247 informovali už dříve. Česká obchodní inspekce si nedávno posvítila na oblíbené obchody Čechů.

i Zdroj fotografie: Policie ČR
                   

Slevové akce supermarketů nejsou vždy tak výhodné, jak to vypadá. Informovali jsme vás například o tom, že obchodní řetězec Lidl označuje zboží v akci oranžovou cenovkou, aby to pro zákazníky bylo přehledné. Touto barvou byla například zvýrazněna také cena u rýže basmati. Podle oranžové cedule byla původní cena této potraviny 39,90 a po slevě jen 34,90.

Obchodům se to zřejmě vyplácí

V minulosti se na sociálních sítích objevil i příspěvek, na kterém je však vidět, že za oranžovou cenovkou se nachází klasická bílá cedulka a na ní je úplně stejná cena. Sleva rýže tak činila 0 procent. Lidl to tehdy vysvětlil tím, že údajně nemá jít o slevovou akci, ale jen o upozornění na trvalé snížení ceny. Pracovníci tam prý bílou cedulku zapomněli. Od ledna 2023 přitom platí novela zákona o ochraně spotřebitele, která prodejcům ztěžuje uvádění falešných slev.

Sleva 0 procent: Nákupní řetězce lákají zákazníky na falešné slevy

Obchodníci musí výši akční ceny odvozovat od nejnižší ceny, za jakou produkt prodávali 30 dnů před zlevněním. Povinností je také uvádět u produktu jeho původní cenu. Další fintou na zákazníky je změna balení. Za stejnou cenu si mohou v obchodech koupit například menší máslo, než byli zvyklí dříve. „S tímto mám zkušenost. V nejmenovaném obchodě prodávali máslo za necelých 30 korun, ale také mělo místo 250 gramů jen 180, takže to byl pěkný podraz,“ řekla Událostem247 paní Marta z Liberce.

Mezi největší hříšníky patří Penny

Některé obchodní řetězce však porušují nová pravidla pro uvádění slev i nadále. Další zase opakují jednoduchý trik, že na pokladně účtují vyšší cenu, než jakou hlásá cedulka na regálu, jak psal web Novinky. Nejvíc pokut za nepoctivé obchodní praktiky od České obchodní inspekce dostal opět řetězec Penny Market, ale zdaleka není jediný. Celkem inspekce ve zmíněném období obchodním řetězcům pravomocně uložila 42 pokut. Jejich výše činila téměř tři miliony korun. Více než polovina uložených sankcí ve výši 1,7 milionu byla vyměřena právě Penny.

iZdroj fotografie: Boris-Jelinek/ Creative Commons / CC-BY-SA
Obchody v minulosti několikrát lákaly zákazníky na falešné slevy

Obchod dostal sankci půl milionu za účtování odlišných cen než byly uvedeny na regálu. V prodejně Tesco v Kroměříži se zase zákazníkům snažili namluvit, že trvanlivé mléko bylo zlevněno z 21,90 na 16,90 Kč, ale ve skutečnosti o žádnou slevu nešlo. Lidl v Rychnově nad Kněžnou lákal zákazníky do prodejny na „super cenu 7999 korun“ robotické sekačky Smart Home. Nabízený výrobek byl totiž naskladněn jen v počtu tří kusů a vyprodán za třináct minut po otevření. Pokuty ve výši desítek milionů korun ukládá obchodní inspekce prodejcům pravidelně.

Setkali jste se někdy v obchodě s falešnou slevou? Dejte nám vaše zkušenosti vědět dole v komentářích

Diskuze Vstoupit do diskuze
60 lidí právě čte
Daniel Procházka
Autor článku

Daniel Procházka

Nadšenec do politiky a kultury. Momentálně i redaktor pro Události247, díky kterým můžu své zájmy rozvíjet.

Zobrazit další články