Právě se zjistilo, jak nás velké obchodní řetězce obírají každý den o peníze. Ani si toho nevšimnete

Mysleli jste si, že když nakoupíte ve slevě, opravdu ušetříte peníze? Ne ve všech obchodních řetězcích je to pravda.

i Zdroj fotografie: Aleš Peterka pro Události247
                   

Na sociálních sítích se už dříve šířilo video, které odhaluje, že slevové akce supermarketů nejsou vždy zcela v pořádku. Psali jsme například o tom, že obchodní řetězec Lidl označuje zboží v akci oranžovou cenovkou, aby to pro zákazníky bylo přehledné. Touto barvou byla zvýrazněna také cena u rýže basmati.

Nejčastějším prohřeškem jsou falešné slevy

Podle oranžové cedule byla původní cena této potraviny 39,90 a po slevě jen 34,90. Na videu však bylo vidět, že za oranžovou cenovkou je klasická bílá cedulka, na které je úplně stejná cena. Sleva rýže tak byla přesně 0 korun. Web Tiscali připomněl, že obchodníci musí výši akční ceny odvozovat od nejnižší ceny, za jakou produkt prodávali 30 dnů před zlevněním. Povinností je také uvádět u produktu jeho původní cenu.

iZdroj fotografie: DMCGN/ Creative Commons / CC-BY-SA
Některé obchody lákají na falešné slevy

S tímto mám zkušenost z obchodu s oblečením. Koupila jsem si bundu, byla z původních 3500 korun zlevněná na 2000. Když jsem pak doma odloupla cedulku s novou cenovkou, stálo tam jako původní cena právě 2000 korun. Ihned jsem ji šla do obchodu vrátit,“ líčí Událostem247 paní Silvie z Pardubic. Spotřebitel poškozený nekalou praktikou prodejců má kromě nároků vyplývajících z občanského zákona také možnost odstoupit od smlouvy do 90 dnů.

Trik, kterého si často ani nevšimnete

Další finta je spíše psychologický trik. Jak od nás víte, jedná se o strategické umístění produktů v prodejnách tak, aby zákazníci v obchodech nejdříve viděli ty nejdražší věci. To jim vnukne myšlenku, že zbylé položky jsou za dobrou cenu. Během letošního prvního čtvrtletí porušilo předpisy pro informace o slevách 37,3 procenta prodejců. Jak píše web Novinky, nejčastějším prohřeškem kamenných i internetových obchodů bylo neuvedení nejnižší ceny produktu za posledních 30 dní před slevou.

10 nejčastějších podvodů v obchodech: Aspoň na jeden z nich naletí každý

Ve více než 50 případech obchodníci porušili také předpisy týkající se poctivosti prodeje, například správné hmotnosti a jakosti zboží. Nesprávně také účtovaly výrobky nebo používaly nekalé praktiky při informování o ceně zboží. Často se tak proto stane, že zákazník nechce ve frontě zdržovat a toho, že vlastně platí víc peněz, než obchodník na cenovkách sliboval, si buď nevšimne, nebo na to přijde až v klidu doma. Ne každému se však chce zpět do obchodu vracet.

Narazili jste někdy v obchodě na takzvanou falešnou slevu? Podělte se o to s námi dole v komentářích

Diskuze Vstoupit do diskuze
100 lidí právě čte
Daniel Procházka
Autor článku

Daniel Procházka

Nadšenec do politiky a kultury. Momentálně i redaktor pro Události247, díky kterým můžu své zájmy rozvíjet.

Zobrazit další články