Provalilo se, jak nás obchodní řetězce obírají o peníze. Na jediném nákupu přijdete o stovky Kč a ani si toho nevšimnete

Lidé by měli být při nakupování obezřetní a pečlivě si číst, co je na cenovkách napsáno. Obchodníci totiž používají různé triky, jak zákazníky ošálit.

i Zdroj fotografie: Daniel Procházka pro Události247
                   

Od 6. ledna loňského roku začal v Česku platit novela spotřebitelského zákona, jak informovaly Události247. Jejím hlavním cílem má být ochrana spotřebitele před marketingovými taktikami prodejců, jako jsou nepravdivé recenze, automatické výběry při online objednávkách či zavádějící informace o slevách. Aktuálně se však provalilo, že mnohé obchodní řetězce pravidla nerespektují a Čechy pomocí triků v podstatě dál obírají o peníze.

Obchodníci se novými pravidly neřídí

Jednou z hlavních změn, kterou novela přinesla je, že „informace o slevě musí obsahovat informaci o nejnižší ceně výrobku, za kterou jej prodávající nabízel a prodával v době 30 dnů před poskytnutím slevy“, jak píše web Česká obchodní inspekce (ČOI). Ne všichni prodejci ale toto pravidlo dodržují. Události247 informovaly o porušování nařízení už v loni v létě. A nyní se obdobné informace objevily znovu.

O slevách v českých obchodech se zjistilo něco hrozného: Dejte si pozor, prodejci se nás snaží napálit

Přesvědčili se o tom redaktoři webu Peníze, kteří dodržování předpisů vyrazili zkontrolovat. Pro tyto účely navštívili několika oblíbených řetězců a nestačili se divit. Řada obchodníků totiž stále nepoužívá nejnižší cenu za poslední měsíc jako základ pro slevy. „Výjimkou nebyly ani případy, kdy je nákup „v akci“ ve výsledku dražší, než byla nejnižší cena za posledních 30 dní,“ dodává web Peníze.

Navíc, mnozí prodejci se snaží zákon obejít tím, že nutné údaje sice na cenovce uvedou, ale velmi zmatečně. Pokud si tedy zákazník vše důkladně nepřečte, může snadno nabýt dojmu, že sleva je daleko větší, než reálně je. „Jinými slovy: podle řetězců stačí, když je na cenovce mimo jiné – nejmenším písmem někde v rohu – uvedena i nejnižší cena za 30 dnů,“ vysvětluje server Peníze.

Obchodní řetězce takto lidi obírají o nemalé peníze

Pokud si lidé na tyto praktiky nedají pozor, mohou snadno přijít o nemalé peníze. Mnozí totiž snadno podlehnou dojmu, že je zboží ve výhodné akci. Následně věc koupí s vědomím, že ušetřili nemalé peníze, avšak reálně tomu tak být nemusí a cena, kterou řetězce nabízí vůbec nemusí být výhodná. Lidé tak v podstatě mohou přijít klidně i o stovky korun, aniž by si všimli, že nevýhodný nákup učinili.

iZdroj fotografie: Realeklas / Creative Commons / CC BY-SA
Zákaz uvádění falešných slev se nevztahuje na věrnostní programy nebo reklamy, kde obchodníci obecně uvádějí nízké ceny

„Je důležité, aby si i spotřebitel všímal konečné ceny, za kterou výrobek kupuje. Aby pro něj nebylo jediným a prvotním hlediskem, jestli je zboží v akci. Je potřeba srovnávat koncovou cenu i s jinými prodejci, protože ti žádnou slevovou akci mít nemusejí, a přesto u nich zboží může být i levnější,“ uvedla pro web Český rozhlas ředitelka Inspektorátu České obchodní inspekce pro Jihočeský kraj a Vysočinu Martina Střihavková.

Všímáte si, že mnozí prodejci zákon nerespektují? Podělte se s námi o své zkušenosti v komentářích

Diskuze Vstoupit do diskuze
105 lidí právě čte
Aleš Peterka
Autor článku

Aleš Peterka

Nadšenec do spotřebitelských a regionálních témat. Za svou primární oblast zájmu v rámci zpravodajství považuji hlavně informovat lidi o nekalých praktikách prodejců.

Zobrazit další články