EU jasně rozhodla: Za benzín a naftu budeme platit 200 Kč za 1 litr, výjimky nebudou

Snaha Evropské unie chránit životní prostředí má v oblasti automobilového průmyslu konkrétní kroky. Již za pár let se mají prodávat pouze bezemisní vozy.

i Zdroj fotografie: Aleš Peterka pro Události247
                   

Web Knauf Automotive připomíná, že loni Evropský parlament a Evropská rada schválili návrh na úplný zákaz prodeje osobních a nákladních automobilů se spalovacím motorem. Začít platit má již v roce 2035. Vše proto nasvědčuje tomu, že lidé si za pár let budou moci pořídit pouze elektromobil, či vůz na vodík. Určitá naděje na zachování automobilů i se spalovacími motory přesto existuje. Web E15 píše, že po roce 2035 bude možné registrovat vozy se spalovacími motory, jen bude nutné, aby jezdily na takzvaná syntetická paliva.

Rozdíl ve výrobě

Epaliva nevznikají rafinací ropy jako běžný benzin či diesel, ale vznikají chemickou reakcí vodíku a oxidu uhličitého, čímž se řadí mezi uhlíkově neutrální paliva, informuje web E15. Na první pohled se to tedy zdá jako skvělé řešení, má to však nemalý háček. Syntetická paliva se zatím běžně nevyrábí, celý proces je na začátku, a proto jde o velmi nákladnou záležitost. Cena litru epaliva je více než pětinásobně vyšší než běžný benzin a nafta, pohybuje se mezi 150 až 200 korunami za litr, uvádí web E15.

iZdroj fotografie: Depositphotos
Elektřina a vodík – pohonné hmoty blízké budoucnosti

V budoucnu by se však měla cena snižovat. Web Motofocus píše, že podle plánů by od roku 2026 měl být běžně v prodeji syntetický benzin a cena za litr se odhaduje na 2 eura. To je ale budoucnost, která není jistá, stávající cena je stále závratných 200 korun za litr. Je jasné, že syntetická paliva budou rozhodně dražší než konvenční paliva. Otázkou je o kolik. Zatím vyrábí epaliva společnost Porsche v Chile, kde v pilotní fázi produkuje 130 tisíc litrů syntetických paliv ročně. V plánu je rozšíření kapacit až na 550 milionů litrů, uvádí web E15.

Nebude to zdaleka stačit

Jen v Německu se ročně spotřebuje u osobních aut několik desítek miliard litrů benzínu a nafty. Pro zvýšení výroby epaliv budou nutné masivní investice. Problémem však je, že při výrobě je nutná elektrická energie, a to v nemalém množství. Proto zřejmě ani tato cesta nebude představovat plnohodnotnou alternativu. „Pokud bychom veškerou dopravu v Česku převedli na elektrickou, potřebovali bychom 42 terawatthodin. Roční produkce Temelína je asi 16 terawatthodin,“ vysvětli pro web iDnes chemik Milan Pospíšil.

Řešením budoucnosti nebudou ani biopaliva, která by se mohla zdát jako schůdná. Web Motofocus upozornuje, že aby bylo možné těmito pohonnými hmotami zásobovat celý svět, bylo by nutné využít tak velkou plochu zemědělské půdy, že by to vedlo ke globální potravinové krizi. V tuto chvíli proto žádné řešení nevypadá jako ideální a jen vývoj ukáže, jaká cesta nakonec bude pro automobilismus to nejlepší. Momentální vývoj je však v rámci EU jasný, a to řidičům nakázat, že pokud chtějí jezdit se spalovacími motory, budou muset tankovat drahá syntetická paliva.

Co si o nápadu EU myslíte vy, fandíte mu? Dejte nám vědět dole v komentářích

Diskuze Vstoupit do diskuze
136 lidí právě čte
Autor článku

Martin Duplák

Bývalý redaktor webu ČT24, jehož koníčkem, a dlouhodobě i denní prací, jsou ekonomika a finance. Zaměřuji se také na kulturu a osobnosti.

Zobrazit další články