Za zaparkované auto na ulici před barákem zaplatí povinně každý řidič 25 Kč denně: Nenažranost měst a obcí nezná mezí

Na to, že zdražování se dotýká všech oblastí života, si již většina lidí zvykla. Některá výrazná zvýšení cen jsou však už pro mnohé přes čáru.

i Zdroj fotografie: ŠJů / Creative Commons / CC-BY-SA
                   

Upozorňujeme čtenáře, že následující text a komentář je publicistickým článkem, který obsahuje soukromý názor autora.

Parkování automobilů je především ve velkých městech věčný boj. Pokud lidé nepatří mezi šťastlivce, kteří disponují vlastní garáží či mají pronajaté parkovací místo, řeší tento problém prakticky každý den. Někde funguje systém rezidenčních zón, jinde platí jednoduché pravidlo kdo dřív přijede, ten zaparkuje. V sousedním Německu však zavedli novinku, která mnohé rozpálila doběla.  

Částka parkovného místní obyvatele pobouřila

V německém městě Freiburg totiž radnice jako parkovné po řidičích žádala 360 eur za rok. Ve zkratce tak lze říct, že každý řidič musel za zaparkované auto na ulici před barákem povinně zaplatit v přepočtu asi 25 korun denně. Tamní obyvatele tato cena oprávněně rozčílila. Mnozí si dost možná pomysleli, že nenažranost měst a obcí opravdu nezná mezí. Jeden z nich tak neváhal a dal případ k soudu.

iZdroj fotografie: ŠJů / Creative Commons / CC BY
Řidiči, kteří zaparkují v zákazu stání, mohou dostat pokutu i botičku

Rozdíl v částce, kterou si radnice říká, je skutečně markantní. Ještě v roce 2021 totiž parkování ve městě stálo 30 eur, což je v porovnání s nově nastavenou cenou víc než desetkrát méně. Ačkoli soud nakonec rozhodl ve prospěch místních řidičů a zákon o poplatcích prohlásil za neplatný, vyhnáno rozhodně lidé nemají.

S výší poplatku soud neměl problém

Důvodem zrušení zákona nebyla ani tak přemrštěná částka, jako spíš několik právních nedostatků. Jedním z nich například bylo, že město mělo věc řešit nikoli zákonem, ale zákonnou vyhláškou. Problematické byly rovněž nejasnosti ohledně rozměrů vozidel. Rozdíl v délce o pouhých 50 centimetrů totiž mohl poplatek až zdvojnásobit. Takový skok v ceně ale soud označil za nepřiměřený a diskriminační.

iZdroj fotografie: Depositphotos
V některých městech jsou zóny pro parkování rezidentů označeny modrou barvou

„Soud výši poplatku výslovně nezpochybnil, to je dobře. Kdo chce parkovat na vzácném veřejném prostranství, musí být ochoten za to také zaplatit,“ řekl pro server Welt předseda německého sdružení měst Helmut Dedy.

Když tedy bude město chtít, může poplatek znovu zavést. Stačí, když dodrží všechny zákonné předpisy o tom, jak by mělo nařízení vypadat. Dost možná ale soudní rozsudek vedení Freiburgu odradí od dalšího zdražení. Jak navíc uvádí organizace German Environmental Aid, zdražovat se nechystá ani většina ostatních samospráv v Německu. Podle loňského přehledu zvýšilo rezidenční parkovné pouze 13 ze 104 dotázaných měst a obcí.

Zdroj: Merkur, Welt

Je podle vás v pořádku, aby obyvatelé měst museli za parkování svých aut v místě bydliště platit? Podělte se s námi o svůj názor v komentářích

Diskuze Vstoupit do diskuze
104 lidí právě čte
Jiří Klimenský
Autor článku

Jiří Klimenský

Dlouholetý nadšenec v oblasti ekonomie a společenských témat. V minulosti jsem působil v několika menších regionálních médiích. Teď se snažím čtenáře informovat o důležitých tématech na Událostech247.

Zobrazit další články