Více než polovina dětí je zklamaná z vánočních dárků. Chcete vybrat dobře? Psycholožka poradila, jak na to

Na vánoční přání dětí mají největší vliv reklamy v televizi, zboží v obchodech i to, co už mají kamarádi. Rodiče zajímají zejména ceny, recenze a dostupnost dárků.

i Zdroj fotografie: Rodinné centrum Milovice / Creative Commons / CC BY-SA
                   

Z vánočních dárků, které najdou pod stromečkem, je více než polovina dětí nespokojená. Vyplynulo to z průzkumu společnosti britské Hasbro. Nevhodné dárky jim dávají nejčastěji prarodiče, tety a strýcové. Zajímavé je, že i když děti najdou pod stromečkem věc, o kterou si napsaly Ježíškovi, ani tak spokojené nejsou. Zatímco děti chtějí dárky, které vidí v reklamě nebo u kamarádů, rodiče se rozhodují na základě ceny a recenzí, napsal britský deník Expres.

Vliv mají reklamy i kamarádi

Průzkum mezi dvěma tisíci rodiči dětí ve věku od 3 do 13 let zjistil, že průměrný dopis pro Ježíška obsahuje seznam 16 položek v celkové hodnotě necelých 9 tisíc korun. S dárkem, který si přály, ale není spokojeno 41 procent dětí. Není to překvapivé, protože dva z pěti rodičů přiznali, že si s výběrem dárků nevěděli rady. Poradit příbuzným, co by jejich dítěti udělalo radost, mělo 47 procent rodičů.

iZdroj fotografie: Depositphotos
Vánoční stromek

Obavy, že děti budou z dárků zklamané i o letošních Vánocích, projevilo téměř 40 procent matek a otců. Na vánoční přání dětí mají podle průzkumu největší vliv reklamy v televizi, zboží, které vidí na pultech obchodů a zároveň také to, co už mají jejich kamarádi. Rodiče se však při nákupu rozhodují na základě ceny hračky, recenzí i toho, zda je zrovna k dostání v obchodech. Téměř třetina přiznala, že vliv na ně má i to, jak moc je dítě s dárkem „otravuje“.  

Pozorujte, jak si děti hrají

Zhruba třicet procent rodičů přihlíží k tomu, zda je dárek výchovný, čtvrtinu z nich zajímají i názory jiných rodičů. Hračky, se kterými by si chtěli hrát i oni sami, kupuje 38 procent rodičů. Podle dětské psycholožky Laverne Antrobusové vybrat dárek, se kterým by potomek byl spokojený, není nemožné. „Věda nám ukázala, že dětská herní osobnost má obrovský vliv na typy hraček, se kterými si bude ráda hrát a zároveň způsob, jakým se bude učit a rozvíjet,“ cituje Antrobusovou britský deník Mirror.

iZdroj fotografie: Pixabay
Děti

Podle psycholožky dospělí lidé odlišují práci a zábavu. Děti rozdíl nevnímají, hraní je pro ně práce a zábava v jednom. Naučí se při tom něco o okolním světě i o sobě. Pro rodiče je důležité pozorovat, jak si jejich děti hrají. „Když rodiče identifikují nejdominantnější herní osobnosti dítěte, mohou s větší pravděpodobností vybrat vhodný vánoční dárek pro svého potomka,“ dodala psycholožka.

Diskuze Vstoupit do diskuze
89 lidí právě čte
Autor článku

Martin Duplák

Bývalý redaktor webu ČT24, jehož koníčkem, a dlouhodobě i denní prací, jsou ekonomika a finance. Zaměřuji se také na kulturu a osobnosti.

Zobrazit další články