Vláda se snaží bojovat proti vysokým cenám benzínu a nafty několika opatřeními. Přesto se ceny pohonných hmot na čerpacích stanicích nesnižují.
Jak připomíná server Novinky, kabinet Petra Fialy se rozhodl snížit ceny pohonných hmot například formou dočasného snížení spotřební daně. Vláda schválila také ukončení povinného přimíchávání biosložek a ceny benzínu a nafty se snaží dále nezvyšovat také dohledem nad maržemi obchodníků. Ani to ale nestačí. Dalším faktem, který ovlivňuje cenu pohonných hmot jsou i marže rafinérií. A ty se podle některých analytiků ve srovnání s předchozími měsíci zvýšily až desetinásobně, jak píší Novinky.
Resort marže hájí
Ministerstvo financí to ale tak jednoznačně nevidí. Podle resortu je srovnání relativní a není možné ho odvíjet jen od prostého srovnání s cenou ropy. „Za ministerstvo financí nemůžeme potvrdit, že by rafinerské marže byly násobně vyšší,“ cituje vyjádření mluvčí ministerstva financí Nikoly Moravy server Novinky. Podle mluvčí se do marží promítá také využívaná technologie, kvalita vstupních surovin a aktuální potřeba výroby. Zároveň ale resort financí připouští, že nemůže marže rafinérií kontrolovat tak, jak to dělá u marží obchodníků.
„Rafinerskou marži z pozice České republiky ovlivnit nedokážeme,“ cituje Moravu sever Novinky. Zároveň mluvčí dodala, že při sledování cenotvorby se ministerstvo zaměřuje na velkoobchodní marži, kdy je odečítána cena na velkoobchodním trhu s palivy od ceny na evropském trhu vyjádřené komoditní burzou v Rotterdamu. Zdá se tak, že na vysoké ceny pohonných hmot si budou muset čeští motoristé zvyknout. I rafinérie si totiž dokáží své marže odůvodnit.
Pesimistické vyhlídky
Podle mluvčího skupiny Orlen Unipetrol Pavla Kaidla je důvodem turbulentní vývoj na trzích, extrémní nárůst cen energií i emisních povolenek a dalších nákladů. Ceny pohonných hmot tak dál rostou. Ve čtvrtek informovala ČTK, že za poslední týden zdražil benzín Natural 95 o 1,05 koruny na průměrných 45,30 korun za litr. Důvod k mírné radosti mohou mít jen majitelé dieselových aut, protože nafta zlevnila o devět haléřů na průměrných 46,35 koruny za litr. Nafta přitom v poslední době byla dražší než benzín, což dříve nebylo běžné.
V následujících týdnech by ale mělo dojít ke srovnání. „Benzín začal prudce zdražovat. Ceny nafty klesá. V nejbližším týdnu nastane další zdražení benzínu. Cena nafty by měla stagnovat. V nejbližších třech týdnech by se průměrná cena benzínu měla srovnat s průměrnou cenou nafty,“ uvedl pro ČTK analytik společnosti Finlord Boris Tomčiak. Přesto zatím nejde o rekordní ceny. Ty zaznamenalo Česko kolem 10. března, kdy v důsledku války na Ukrajině průměrná cena benzinu stoupla na více než 47 korun a průměrná cena dieselu přesáhla 49,50 korun, doplňuje ČTK.