Každá ekonomická krize s sebou přináší nejen více vzájemného soucitu lidí, ale také více podvodníků, kteří se snaží na zoufalé situaci vydělat.
Zpráva z banky o nutnosti udělat nějaký krok pro dosažení bezpečnosti zaskočí každého. Neexistuje člověk, který by nechtěl mít své úspory v bezpečí a je pro to schopen udělat cokoli. Právě na to podvodníci sázejí. Už loni na podvodníky upozorňovala Air Bank. „Podvodníci ve velkém rozesílají lidem SMSky a pod výhrůžkou zrušení účtu je navádějí k přihlášení do falešného internetového bankovnictví. Nevědí přitom, kdo má jakou banku. Prostě to náhodně zkouší,“ cituje z vyjádření banky web Peníze.
Banky odkazy neposílají
Přitom právě takový postup není pro banku typický. Ta nikdy neposílá v textové zprávě ani v emailu odkaz na přihlášení. Mnoho lidí to ale neví, nebo si to v dané chvíli neuvědomí. A pak nastává problém. Lidé kliknutím na odkaz a vyplněním svých přihlašovacích údajů do internetového bankovnictví podvodníkům otevřou cestu ke svým účtům. Ty pak skončí prázdné. Přesvědčila se o tom i paní Leona, která přišla o vyšší stovky tisíc korun, informuje web iDnes. Podobné formy phishingu (podvodných emailů) neustávají.
Nedávno na ně upozornil i facebookových profil prahazdarma.cz – akce a život v Praze. „Prosím, varujte svoje rodiče nebo prarodiče. Hodně se to rozmáhá. Třeba nám už volala nějaká ženská s východoevropským přízvukem. Nabízela nějaký obchodování. Moc ji nebylo rozumět. Když jsme se jí zeptali, jestli můžeme obchodovat s talíři a příbory tak prej „Neny pjoblem“… Tak bacha na to,“ uvedli k fotografii se zněním podvodného emailu. Je tak evidentní, že podvodníci své praktiky stále rozšiřují. Útočí také ve chvílích, kdy jsou jejich oběti nejméně obezřetné.
Podvodů přibývá
Telefonní hovory z údajné banky uskutečňují například v pozdních večerních či brzkých ranních hodinkách, připomíná web Peníze. Jak Události247 informovaly, často se podvodníci vydávají nejen za bankéře, ale také policisty. Vše mají velmi důmyslně promyšlené a jejich odhalení není jednoduché. Dokonce používají takzvaný spoofing, což znamená, že dokáží napodobit jakékoliv telefonní číslo. Přesvědčivost, že jde o hovor z banky či policie je tak velká. Pochybnosti se na začátku neobjevují i z dalších důvodů.
Podvodníci předstírají, že jejich jediným zájmem je záchrana peněz na účtu dotyčného. Zpočátku ani nic nepožadují, čímž si postupně budují důvěru. Zmanipulovanou oběť pak navedou, aby vybrala své peníze z účtu a vložila je do vkladomatu na virtuální měny. Vše je prezentováno jako jediná možnost, jak své finance na účtu zachránit. A když to říká údajný člověk z banky, člověk lehce uvěří. Lidé tak přicházejí o své úspory. Podle bank podvodníci na klientech spáchali škody v souhrnu několika stovek milionů korun, píše server Seznam Zprávy.