Rusko může během krátké chvíle znárodnit opuštěné západní automobilky

Kvůli válce na Ukrajině opustilo Rusko řada zahraničních společností. O své výrobny některé už přišly, další to teprve čeká.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Invazí na Ukrajinu si proti sobě Moskva poštvala téměř všechny. Západní státy zareagovaly sankcemi, společnosti zastavily obchodování s ruskými firmami a některé také ihned uzavřely své provozovny. K ráznému opatření přistoupila také řada automobilek, připomíná web AutoŽivě. Některé zřejmě předpokládaly, že konflikt nebude trvat příliš dlouho a budou se moci za pár měsíců do svých prostor v Rusku vrátit a v byznysu pokračovat. To se ale nestalo. Válka už trvá téměř deset měsíců a zatím nic nenaznačuje, že by měla v blízké době skončit.

Místo Renaultu se vyrábí Moskvič

Výrobci automobilů proto řeší, jak se dostat ke svým majetkům, píše server AutoŽivě. Než se některé automobilky stačily rozhodnout, do celé situace zasáhlo samo Rusko. Moskva se už v květnu rozhodla znárodnit závody Renaultu. Důvodem měla být skutečnost, že francouzský výrobce se rozhodl tamní závod uzavřít. „To jsme ale nemohli dovolit, aby tisíce zaměstnanců přišly o práci,“ cituje web Deník vyjádření starosty ruského hlavního města Sergeje Sobjanina.

Rada proto ruskou franšízu znárodnila a rozhodla se vyrábět osobní automobily pod historickou značkou Moskvič. Znárodnění potvrdilo i ruské ministerstvo průmyslu. „Akcie společnosti Renault Russia byly převedeny na vládu města Moskvy a vlastníkem podílu Renaultu ve společnosti Avtovaz se stalo státem podporované výzkumné centrum NAMI,“ cituje server Deník vyjádření resortu na sociální síti Telegram. Vše vzalo rychlý spád a první Moskviče už sjíždí z pásu výrobní linky v těchto dnech, informuje web Aktuálně.

Čína chce ovládnout ruský trh

Francouzi měli nakonec svou bývalou továrnu přenechat Rusům za symbolický jeden rubl. Podobný osud může čekat i další výrobce automobilů jako je Volkswagen, Ford či Mercedes-Benz. Jasně to naznačil i ruský premiér Michal Mišustin. „Jestli zahraniční vlastníci bezdůvodně zavřou a opustí svoje společnosti, potom vláda v takových případech navrhuje zavést vnější správu těchto podniků,“ cituje jeho slova web AutoŽivě. Problémem pro Rusko je ale fakt, že se nemůže dostat kvůli sankcím k mnoha komponentům.

iZdroj fotografie: Depositphotos
Chery je devátou největší automobilkou v Číně, loni celosvětově prodala necelý milion aut

I proto se výroba osobních vozidel v Rusku propadla od února o téměř 97 procent a prodeje aut klesly o více než čtyři pětiny, připomíná web E15. Rusko se ale začíná nové situaci pomalu přizpůsobovat. Například továrna v Královci, kterou provozovalo BMW, začala montovat vozy pro čínské Chery a stejný krok připravuje také bývalý závodu Nissanu v Petrohradu, informuje dále web E15. Trendem je proto otočení na východ. Čínské automobilky už dokázaly obsadit 30 procent ruského trhu a příští rok má jejich podíl dosáhnout až 40 procent, píše E15.

Diskuze Vstoupit do diskuze
67 lidí právě čte
Lucie Cochlarová
Autor článku

Lucie Cochlarová

Už při studiu ekonomiky jsem začala pracovat v Rádiu Čas a Televizi Relax. Sedm let jsem přinášela zprávy jako reportérka pro Televizi Nova, a to hlavně do Televizních novin. Práce editorky je pro mě výzva.

Zobrazit další články