Obchodníci nesmí prodávat potraviny s prošlým datem trvanlivosti, i když by bylo možné je dále využít. Některé zboží se jim i přesto daří před vyhozením zachránit.
Supermarkety mají nemalé přebytky potravin, které již nemohou zákazníkům nabízet. Místo vyhození se je ale snaží kreativně využít. Například řetězec Albert začal loni testovat druh pečiva, které peče z neprodaných banánů, informuje web MediaGuru. Banány, o které už zákazníci nemají zájem, pracovníci Albertu zpracovávají jako surovinu pro výrobu speciálního sladkého chlebíčku. Jeho receptura byla přitom vytvořena jen proto, aby dostali nevzhledné banány druhou šanci a snížilo se tak zbytečné plýtvání potravinami.
V Albertu pečou jen tolik, kolik prodají
„Mají ideální cukernatost pro pečení. V rámci vývoje jsme zkoušeli různé kombinace surovin, poměrů a chutí. Jako nejlepší nám vyšlo spojení speciální špaldové mouky, banánů a klikvy – brusinek,“ uvedl pro MediaGuru manažer vlastní produkce pečiva supermarketu Václav Bozděch. Špaldová mouka má podle Bozděcha spoustu výživových benefitů a je mezi zákazníky oblíbená. Kromě toho může chlebíček nakupující oslovit i svým atypickým tvarem, protože je v půlce naříznutý, aby připomínal banánový list.
Albert pečení z neprodaných banánů rozjel loni v létě a postupně má být výroba nového pečiva zařazena do všech hypermarketů. Nejde však o jedinou aktivitu Albertu v oblasti snižování odpadu. Zákazníci se v jeho obchodech mohou často setkat s tím, že některé druhy pečiva již ve večerních hodinách nejsou k dispozici. Drží se totiž pravidla, že pečou jen tolik kolik prodají, aby předcházeli vyhazování, píše web Vitalia. I proto zde produkty, u kterých se blíží datum spotřeby, pravidelně zlevňují až o 30 procent.
Supermarkety hledají nové cesty
Albertu se díky zmíněným opatřením za poslední 2 roky povedlo snížit podíl neprodaných potravin na pouhé 1 až 2 procenta, informuje Vitalia. K dalšímu snižování má pomoci i prodej bedýnek. Od loňského léta společnost nabízí neprodané ovoce a zeleninu po 3 kilech za 30 korun. Podobnou cestou se vydal i řetězec Lidl, jehož vybrané prodejny od loňska nabízí tříkilové bedýnky s ovocem a zeleninou za 25 korun. „Když půjdeme tímto směrem, zachráníme za rok více než 3 800 tun ovoce a zeleniny,“ uvedl pro web EkoNews mluvčí řetězce Tomáš Myler.
Na likvidaci vyhozených potravin společnost podle Mylera ušetří více než milion korun ročně. I proto Lidl hodlá nabízet ve slevách i další potraviny, u kterých se blíží konec data spotřeby. Bedýnky s neprodaným ovocem a zeleninou nabízí také Penny, informuje web Aktuálně.
Nejčastěji v nich zákazníci najdou „kousky lehce ťuknuté, které mají oschlou nať nebo jsou z roztržených balení,“ uvedl pro Aktuálně tiskový mluvčí společnosti Tomáš Kubík. Ve všech řetězcích je o levné bedýnky velký zájem. Není divu, když jde o skoro nejjednodušší cestu k levným potravinám.