Řídit auto je v dnešní době pro většinu lidí naprostou samozřejmostí. Mnozí senioři si však v budoucnu za volant už možná nesednou.
Že provoz na silnicích je v posledních letech čím dál hustší a hektičtější je fakt, kterému nelze předejít. Počet řidičů se zvyšuje a minimálně jeden automobil dnes vlastní většina českých rodin. Značnou část řidičů tvoří i senioři. Zejména pro ně se však řízení v hustém provozu stává čím dál náročnější. Mnozí se tak na silnicích v důsledku toho mohou chovat nepředvídatelně a chaoticky. To pak může být nebezpečné nejen pro ně, ale také pro okolí.
Důchodci budou muset podstupovat testy
Pravidelné zdravotní prohlídky pro řidiče starší 65 let v Česku platí již nyní, uvádí web AutoŽivě. Evropská unie však chce tato pravidla učinit povinnými ve všech členských zemích s možností dalšího zpřísnění. To by na seniory mohlo mít zásadní dopad a mnozí to tak mohou vnímat jako podpásovku. Mohla by totiž nastat situace, kdy auta budou už jenom pro mladé lidi.
Seniorní řidiči by kromě návštěv lékaře mohli pravidelně podstupovat i testy z jízdních schopností. Mnozí by si tak mohli říct, že když rovnou odevzdají řidičák, udělají líp. Konkrétní podoba návrhu sice zatím není jasná. Už nyní se ale zdá, že důchodce čekají krušné časy
Kterých řidičů se nařízení bude týkat
Opatření by mělo platit pro všechny řidiče starší 70 let, píše server AutoŽivě. Zatím unijní návrh počítá s tím, že konkrétní podmínky pro to, aby mohli lidé nadále řídit, by si pak upravovaly jednotlivé členské země. Zatímco někde by tak mohla stačit zmíněná lékařská prohlídka, jinde by například stát mohl vyžadovat, aby senioři prošli skutečným přezkoušením svých řidičských schopností, píše web AutoŽivě. Následně by podle vlastního uvážení seniorů či podle reálných výsledků testů došlo k vyhodnocení, zda by neměli řidičák raději odevzdat.
Cílem opatření je především učinit silnice bezpečnější a snížit tak nehodovost. Evropská unie chce totiž splnit závazek, podle kterého se má v členských zemích do roku 2030 snížit počet úmrtí za volantem na 10 tisíc případů ročně, uvádí web Auto. To je ambiciózní cíl, neboť v loňském roce toto číslo přesáhlo dvojnásobek.
Na první pohled se zdá, že nápad bude prospěšný a zamezí řadě dopravních nehod či jiných komplikací. Má však i svá rizika. Mnoho seniorů například žije na vesnicích a doprava autem je pro ně často jediným možným způsobem, jak se dostat k lékaři či na nákup. Pro některé lidi je totiž například využívání hromadné dopravy či delší chůze fyzicky velmi náročná. Může se tak stát, že kvůli novému nařízení výrazně přibude seniorů, kteří budou ještě více odkázáni na pomoc druhých než dosud.