Majitelé některých aut se možná dočkají příjemného přilepšení. Automobilka, která jejich vůz vyrobila, jim může vyplatit desetitisíce korun.
Lidé jsou zvyklí, že když si koupí nový automobil, musí do něj neustále vkládat další peníze. Platit je potřeba náklady na pojištění, pohonné hmoty, pravidelné technické kontroly či nutné opravy. Na majitele některých vozů však čeká příjemné překvapení. Jejich auto jim totiž pro jednou nějaké peníze i vydělá. Nárok na tento příspěvek přitom může mít řada lidí, aniž by o tom mnozí z nich vůbec věděli.
Kterých automobilů se výhoda týká
Majitelé některých vozů firem Volkswagen či Mercedes se mohou těšit na příjemné přilepšení. Důvodem jsou podvody s emisemi u spalovacích motorů, které tyto automobilky na nic netušící zákazníky ušily. Celá záležitost se však provalila a nyní německé soudy rozhodly, že koncern musí poškozeným lidem škodu kompenzovat. Za vlastnění některých typů vozů tak lidem v Německu automobilka vrátí 5 až 15 procent z původní ceny auta, píše web Autoživě.
Vleklý spor je známý pod označením Dieselgate. Spočívá v tom, že automobilka do vozů vkládala nelegální softwary pro manipulaci s emisemi. Jak uvádí web AutoRevue, tajný software automobilka implementovala do motorů 1.2 TDI CR, 1.6 TDI CR a 2.0 TDI CR. Problém se tak týká aut vyrobených v letech 2009 až 2014. To dokazuje, že se jedná o kauzu skutečně gigantických rozměrů. V případě, že k výplatám náhrad dojde, tak automobilka přijde o miliony eur.
České řidiče zatím přilepšení nečeká
Majitelé aut Volkswagen a Škoda Auto koncern žalovali i v Česku. Více než 7 tisíc poškozených řidičů však se svou žalobou neupělo, informuje web Seznam Zprávy. Jejich žádost o kompenzace, které měly celkově přesáhnout 1,5 miliardy korun, v únoru zamítl soud v Mladé Boleslavi. To však zdaleka nemusí být konec. Jde totiž o první rozhodnutí a dá se proto očekávat, že se majitelé aut budou chtít odvolat.
Nedávno navíc v kauze došlo také k dalšímu soudnímu rozhodnutí. Jak informoval web iRozhlas, za podíl na podvodech byl v Německu odsouzen Rupert Stadler, bývalý šéf automobilky Audi která rovněž spadá do koncernu Volkswagen Group. Konkrétně ho soud potrestal podmíněným trestem vězení na 21 měsíců. Kromě toho čelí Volkswagen také dalším problémům. Jak v minulosti informovaly Události247, kvůli tlaku na přechod na elektromobilitu by německá automobilka mohla ve velkém propouštět své zaměstnance.