Jízdu na kole ovládají lidé všech věkových kategorií. Málokdo si však uvědomuje, že v okamžiku, kdy vjede na silnici, se stává účastníkem silničního provozu.
Již dříve jsme na Událostech247 informovali, že část odborníků na dopravu přišla s návrhem, aby i cyklisté museli přes den povinně svítit, stejně jako auta a motorky. Hlavním motivem je zvýšení bezpečnosti. Srážek cyklistů s auty totiž začíná přibývat, a právě tyto nehody mívají nejtragičtější následky.
Cyklisté by se dali snadněji dohledat
V České republice, stejně jako v okolních zemích, navíc nehod cyklistů přibývá. Jak upozornil web TN, lidé, kteří se do nehody s kolem zapletou, často zmizí a policie je těžko dohledává. Něco s tím udělat se rozhodli v Německu. Přišli tam totiž s nápadem zavést u kol registrační značky, tedy podobné jako mají auta. Podle výpočtů německých policistů je přes 50 procent incidentů na území hlavního města Německa, jejichž účastníci jsou cyklisté, zaviněno jimi samotnými.
Jak psal web AutoŽivě, podle tamní policie jsou některé srážky způsobeny cyklisty, kteří ignorují pravidla, nebo agresivním chováním z jejich strany. I když se města a obce snaží budovat v rámci bezpečnosti pro cyklisty stezky, stále to nestačí a mnoho jich jezdí po silnicích i v době největší dopravní špičky. Protože cyklisty, kteří se mohou přimotat k nějaké nehodě a pak ujedou, není možné nijak identifikovat, mohly by tomu podle německé policie pomoci právě poznávací značky, kterou by jízdní kola dostala. Cyklisté by si o ně museli sami požádat.
V Česku se zatím o zavedení SPZ pro kola neuvažuje
Česká asociace pojišťoven zveřejnila analýzu, která zachycuje všechny nehody, jichž se účastnil cyklista. Celkový počet takových nehod od roku 2010 do roku 2023 je 56 311. Značnou část nehod cyklistů tvoří kolize, při kterých došlo k nehodě samotného cyklisty, jak upozornil web CNN Prima News. Nehod, ve kterých figuroval kromě cyklisty i další řidič, například auta, bylo 29 561. Někteří cyklisté navíc podceňují povinnou výbavu.
Vyjet na kole nejen do provozu bez povinné helmy se při nehodě rovná téměř jistě nějakému úrazu hlavy. Více než 75 procent nehod cyklistů pak končí minimálně s lehkým zraněním, téměř 10,5 procent nehod těžkým zraněním a bohužel 1,59 procent nehod smrtí, píše dále web. Konkrétní riziková místa jsou dostupná na aktuální mapě Portálu nehod. I přesto se v České republice o zavedení SPZ pro kola zatím neuvažuje, jak dodává web TN.