Když jste byli autem na cestě někde v zahraničí, možná jste si všimli, že těsně před naskočením červené barvy začne zelené světlo blikat.
Řidiče to mělo upozornit, že za pár vteřin naskočí červená. Víte od nás, že o tomto návrhu se v Česku uvažuje už několik let. Počítalo se s ním už v roce 2011. Při testování na Moravě se prý ale před časem neosvědčila. V roce 2019 v Břeclavi blikající semafory nijak valné výsledky nepřinesly. Řidiči sice měli víc času na rozhodnutí, jestli zastavit, nebo ne, ale nakonec prý ale byli spíš zmatení.
V jiných zemích opatření úspěšně funguje
Stejný systém přitom už několik let funguje v dalších evropských zemích. Například v sousedním Rakousku. V Turecku vidí řidiči na semaforu odpočet, a to jak zelené, tak červené. Psal o tom web TN. Ministerstvo dopravy na svém webu nedávno připomnělo, že v Česku blikající zelená na semaforech nebude. Podle něj Centrum dopravního výzkumu zpracovalo v roce 2019 studii vlivu zavedení vizuální modifikace signálu VOLNO na semaforech v České republice.
Jako modelové město, kde se ověřovalo, nakolik plynulost provozu a jeho bezpečnost ovlivní blikající zelená na semaforu, byla vybrána Břeclav. Jak upozornil web Deník, na základě vyhodnocení této studie ministerstvo dopravy už před pěti lety rozhodlo, že blikající zelená v České republice zavedena nebude a od té doby se na tomto názoru nic nezměnilo. Paradoxně totiž vznikaly rizikové situace, které přitom je tato novinka měla odstranit. Čeští řidiči na tento signál nejsou zvyklí a nevěděli, jak se v dané situaci zachovat.
Při testech přibylo dopravních nehod
Blikající zelená předznamenává bliknutí červeného světla. Délka signálu se zeleným zůstala v Břeclavi stejná, pouze poslední 4 vteřiny signálu „Volno“ světlo blikalo, popisuje Deník. Dopravní průzkumy probíhaly na křižovatkách pomocí kamerového záznamu z dronů, které létaly poblíž křižovatek. Testy sice zaznamenaly značný úbytek projetí na červenou, ale zároveň přibylo ťukanců na křižovatkách. Prodloužila se také doba čekání.
Zavedení této novinky by nebylo nic levného. Znamenala by totiž úpravu technologie v řídicích jednotkách semaforů. Podle odhadu odborníků z Centra dopravního výzkumu by to v rámci celé republiky vyšlo až na dvě miliardy korun. Pokud řidič na semaforu na oranžovou barvu včas nezareaguje a projede dokonce na červenou, může dostat pokutu ve výši 2500 korun a k tomu navíc 5 trestných bodů. Proto je vždy dobré při oranžovém světle zastavit i bez toho, aniž by na to upozorňovalo blikající zelné světlo.