V platnost vešla nová povinná výbava nařízena samotnou EU: Od roku 2024 ji musí mít každé auto bez výjimky

Již přes 5 měsíců platí v Evropské unii nová pravidla týkající se nově vyrobených aut. Splňovat je musí všechny vozy bez výjimky.

i Zdroj fotografie: TuRbO_J/ Creative Commons / CC-BY-SA
                   

Když se řekne povinná výbava, většině řidičů vytane na mysl reflexní vesta, výstražný trojúhelník či autolékárnička. Pro výrobce automobilů má však tento pojem ještě další konotace. Nová auta totiž musí splňovat celou řadu regulí. A od letošního léta se pravidla rozšířila o další povinnou výbavu, kterou musí všechny nově vyrobené vozy mít.

Nová auta musí mít řadu bezpečnostních systémů

Nová povinná výbava aut musí být ve všech vozech vyrobených po 7. červenci letošního roku. Přesně od tohoto data totiž začalo platit nařízení Evropské unie, které to automobilkám nařizuje. Konkrétně se jedná o bezpečnostní předpis GSR2, jak píše web dTest.

Nová povinná výbava od 7. července 2024: Bude muset být ve všech autech. Řidiči si ji zaplatí sami

iZdroj fotografie: Siyuwj/ Creative Commons / CC-BY-SA
Systémy musí být integrovány do všech nových aut

Výbava spočívá v nutnosti instalace systémů aktivní bezpečnosti do všech nově vyrobených aut. Jedná se o soubor několika systémů, mezi něž patří třeba automatické brzdění při zaznamenání překážky, varování a korekce vyjetí z jízdního pruhu, monitorování tlaku v pneumatikách, upozornění na překročení povolené rychlosti či třeba upozornění na mikro spánek řidičů.

Výbava má zajistit vyšší bezpečnost

Jak připomíná web iDnes, zmíněné systémy, jež se souhrnně označují jako ADAS, automobilky do svých vozů postupně instalují již několik let. Ačkoli pro všechna nová auta bez výjimky je výbava povinná až od letoška, pro nové modely už povinnost platí od roku 2022.

EU: Už v roce 2024 budete muset mít v autě novou povinnou výbavu. Zaplatíme si ji ale ze své vlastní kapsy

iZdroj fotografie: Zoerides / Creative Commons / CC BY-SA
Od roku 2022 jsou systémy povinné pro nové modely aut

Cílem všech těchto systémů má být především zajistit větší bezpečnost na silnicích a předcházet vzniku dopravních nehod. Faktem nicméně je, že pro mnohé řidiče jsou automatické systémy mnohdy spíš přítěží. A i když některé z nich je možné deaktivovat, u jiných to nelze. Motoristům tak nejspíš nezbude, než se s pípáním a dalšími signalizacemi smířit.

Co si o novinkách myslíte vy?

Diskuze Vstoupit do diskuze
120 lidí právě čte
Aleš Peterka
Autor článku

Aleš Peterka

Nadšenec do spotřebitelských a regionálních témat. Za svou primární oblast zájmu v rámci zpravodajství považuji hlavně informovat lidi o nekalých praktikách prodejců.

Zobrazit další články