Novinka by měla přinést vyšší bezpečnost a čistotu ovzduší. Kromě toho by ale mohla znamenat také zásadní komplikace pro řidiče i pracovníky STK.
Na stanici technické kontroly (STK) musí se svým vozem pravidelně zamířit všichni řidiči. Aktuálně se však na půdě Evropské unie (EU) objevil návrh, který by frekvenci těchto kontrol výrazným způsobem zvýšil. Někteří řidiči by tam museli až dvakrát častěji než nyní. A to by pro ně kromě jiného znamenalo i nemalé výdaje navíc.
Někteří by na STK museli každý rok
Jak redakce Událostí247 ověřila na webu Portálu veřejné správy, v Česku aktuálně platí, že STK a měření emisí musí řidiči osobních aut absolvovat každé 2 roky. Pokud mají úplně nový automobil, na první kontrolu dokonce mohou zamířit až po 4 letech od data jeho registrace. Tato pravidla by se ale do budoucna mohla změnit.
Evropská komise totiž aktuálně představila návrh, podle něhož by osobní auta a dodávky starší 10 let měly jezdit na STK každých 12 měsíců, tedy 1krát ročně. Kdo by kontrolou neprošel, ten by samozřejmě s autem už na silnice nemohl vyjet. Cílem těchto častějších kontrol má být zvýšení bezpečnosti silničního provozu a snížení emisí. To je jistě chvályhodný cíl. Podle redakce Událostí247 by však změna kromě těchto pozitivních aspektů přinesla i několik negativních dopadů, s nimiž by se řidiči museli vypořádat.
Řidičům by se nová pravidla prodražila
Zatím je celá věc jen návrhem, který čeká ještě dlouhý proces schvalování. Pokud by však byl skutečně přijat, evropské řidiče, včetně těch českých, by se museli připravit na ne úplně příjemné změny. Především by řidiči museli platit každý rok částky za technickou kontrolu a měření emisí. Jak redakce Událostí247 zjistila z malého průzkumu aktuálních cen, v současnosti se výše poplatků u osobních aut pohybuje řádově okolo 1 200 až 1 500 korun za STK a dalších 800 až 1 200 korun za měření emisí.
Kromě toho by pak podle redakce Událostí247 mohlo dojít také k přetížení stanic technické kontroly, které by náhlý zvýšený nápor žadatelů o kontrolu nemusely stíhat odbavovat. Vzhledem ke stáří aut v Česku lze totiž předpokládat, že dvojnásobná frekvence STK by se týkala skutečně spousty motoristů. Jak jsme zjistili z dat Svazu dovozců automobilů, například na podzim loňského roku už průměrné stáří registrovaných aut v Česku dosáhlo 16,41 roku. Podle redakce Událostí247 by tak určitě bylo zapotřebí alespoň několik let, aby se vše stihlo řádně připravit.
Co si o návrhu myslíte vy?


