Tohle je 10 nejčastějších triků v obchodech, kvůli kterým denně přicházíme o peníze. Naletěli jste na nějaký z nich?

Nákup potravin se tváří jako jednoduchá činnost, při které není třeba příliš přemýšlet. Přitom nepodlehnout trikům obchodníků není často vůbec snadné.

i Zdroj fotografie: Realeklas/ Creative Commons / CC-BY-SA
                   

Nakupování potravin je pro Čechy naprosto běžnou součástí života. Jak jsme ostatně zjistili z aktuálního průzkumu programu Potraviny pro budoucnost Akademie věd ČR, necelá třetina Čechů chodí nakupovat jednou týdně, více než polovina pak několikrát týdně. Ne všichni ale ví o různých nástrahách, jež na ně v obchodech číhají. Cílem prodejců je přimět zákazníky nenápadně k tomu, aby nakoupili více věcí a utratili tak více peněz.

Se slevami se v obchodech setkává každý

Jedním z nejčastějších fíglů jsou různé slevy. Ať už jde o procentuální nížení ceny nebo třeba akční nabídku 2+1 zdarma, lidé mají přirozeně tendenci toto zboží koupit. A to i přesto, že ho třeba původně vůbec nechtěli. Podobně zrádně funguje zmenšování balení, jemuž se někdy přezdívá smrskflace. Produkt stojí stejně či méně než konkurenční značka, ale jeho objem je menší, takže reálně jeho koupě příliš výhodná není.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastnit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

iZdroj fotografie: Mtaylor848/ Creative Commons / CC-BY-SA
Zásadní je i správné rozmístění zboží v obchodech

Velmi zásadní je také to, jak jsou v obchodech různé produkty rozmístěny. Jak jsme ověřili na webu New York Post, mnohdy jsou třeba základní potraviny jako mléko nebo chléb rozmístěny co nejdál od sebe, aby byl zákazník donucen projít co největší část obchodu a po cestě si tak třeba do košíku ještě něco přihodil. Stejně tak je důležité i to, v jaké výšce zboží je. Věci, které chce supermarket prodat prioritně, jsou obvykle ve výšce očí.

Prodejci se zaměřují i na smysly zákazníků

Velmi efektivní je třeba používání výrazných barev u visaček a cedulí s akčními nabídkami. Nejen zrak však mění rozhodování zákazníků. Svou roli může překvapivě hrát i hudba. Jak popisuje server Business Insider, rychlá hudba podvědomě nutí zákazníky k rychlejšímu nakupování, bez toho, aniž by často věnovali pozornost různým slevám a akcím. Naopak pomalá hudba čas strávený mezi regály prodlužuje.

iZdroj fotografie: Avinash Bhat / Creative Commons / CC BY
Vůně pečiva může lidi přimět koupit této potraviny více

Podobně mohou k vyšším útratám lidi přimět třeba i vůně. Jak jsme zjistili z informací serveru The Irish Times, třeba vůně čerstvého pečiva v lidech podvědomě vzbuzuje hlad a potřebu si nějaké koupit. Podobně funguje třeba pestrobarevné ovoce a zelenina, jež zlepšují náladu. A když jsou zákazníci dobře naladěni, mají pak tendenci i více utrácet.

Ačkoli mnohé z těchto triků lidé dobře znají, u řady jiných by je ani nenapadlo, že nějaký efekt mohou mít. Ve skutečnosti ale právě kvůli nim lidé často nakoupí více věcí, než kolik na začátku chtěli. Kdo o nich ale ví, může jim vzdorovat a nepodlehnout jim tak snadno. Až se vám tedy stane, že z původního plánu koupit rychle pár drobností se stane velký hodinový nákup, vzpomeňte si na tyto fígle.

Znali jste tyto triky? A podléháte jim někdy?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Daniel Procházka

Podstatným článkem redakčního týmu webu Události24/7.cz je specialista na počasí a přidružené oblasti, Daniel Procházka, který se na našem široce zaměřeném webu pohybuje už pěknou řádku let. Daniel se věnuje především každodennímu spravování čtenářů o meteorologické situaci u nás i v Evropě. Vždycky ho podle jeho vlastních slov přitahoval divoký charakter přírody a její nepředvídatelnost a nespoutanost. I z toho důvodu se přes původně pouhé psaní meteorologických předpovědí dostal až k článkům o přírodních katastrofách, náhlých změnách počasí až třeba po nevídaných přírodních úkazech. Zároveň ale neskrývá ani svoji klidnější stránku, která má na Událostech na starost naopak články o bydlení a zahradě, které se řadí k jeho předním volnočasovým aktivitám.

Zobrazit další články