Nákup potravin se tváří jako jednoduchá činnost, při které není třeba příliš přemýšlet. Přitom nepodlehnout trikům obchodníků není často vůbec snadné.
Nakupování potravin je pro Čechy naprosto běžnou součástí života. Jak jsme ostatně zjistili z aktuálního průzkumu programu Potraviny pro budoucnost Akademie věd ČR, necelá třetina Čechů chodí nakupovat jednou týdně, více než polovina pak několikrát týdně. Ne všichni ale ví o různých nástrahách, jež na ně v obchodech číhají. Cílem prodejců je přimět zákazníky nenápadně k tomu, aby nakoupili více věcí a utratili tak více peněz.
Se slevami se v obchodech setkává každý
Jedním z nejčastějších fíglů jsou různé slevy. Ať už jde o procentuální nížení ceny nebo třeba akční nabídku 2+1 zdarma, lidé mají přirozeně tendenci toto zboží koupit. A to i přesto, že ho třeba původně vůbec nechtěli. Podobně zrádně funguje zmenšování balení, jemuž se někdy přezdívá smrskflace. Produkt stojí stejně či méně než konkurenční značka, ale jeho objem je menší, takže reálně jeho koupě příliš výhodná není.
Velmi zásadní je také to, jak jsou v obchodech různé produkty rozmístěny. Jak jsme ověřili na webu New York Post, mnohdy jsou třeba základní potraviny jako mléko nebo chléb rozmístěny co nejdál od sebe, aby byl zákazník donucen projít co největší část obchodu a po cestě si tak třeba do košíku ještě něco přihodil. Stejně tak je důležité i to, v jaké výšce zboží je. Věci, které chce supermarket prodat prioritně, jsou obvykle ve výšce očí.
Prodejci se zaměřují i na smysly zákazníků
Velmi efektivní je třeba používání výrazných barev u visaček a cedulí s akčními nabídkami. Nejen zrak však mění rozhodování zákazníků. Svou roli může překvapivě hrát i hudba. Jak popisuje server Business Insider, rychlá hudba podvědomě nutí zákazníky k rychlejšímu nakupování, bez toho, aniž by často věnovali pozornost různým slevám a akcím. Naopak pomalá hudba čas strávený mezi regály prodlužuje.
Podobně mohou k vyšším útratám lidi přimět třeba i vůně. Jak jsme zjistili z informací serveru The Irish Times, třeba vůně čerstvého pečiva v lidech podvědomě vzbuzuje hlad a potřebu si nějaké koupit. Podobně funguje třeba pestrobarevné ovoce a zelenina, jež zlepšují náladu. A když jsou zákazníci dobře naladěni, mají pak tendenci i více utrácet.
Ačkoli mnohé z těchto triků lidé dobře znají, u řady jiných by je ani nenapadlo, že nějaký efekt mohou mít. Ve skutečnosti ale právě kvůli nim lidé často nakoupí více věcí, než kolik na začátku chtěli. Kdo o nich ale ví, může jim vzdorovat a nepodlehnout jim tak snadno. Až se vám tedy stane, že z původního plánu koupit rychle pár drobností se stane velký hodinový nákup, vzpomeňte si na tyto fígle.
Znali jste tyto triky? A podléháte jim někdy?


