Je možné, že se na Čapím hnízdě podvádělo s reklamou. Policie má dostat klíčový posudek

Farma si díky reklamním zakázkám přišla v letech 2010 až 2013 na 272 milionů korun. Znalecký posudek má odpovědět na otázku, zda jde o cenu v té době obvyklou.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Kriminalisté v kauze Čapí hnízdo nevyšetřovali jen padesátimilionový dotační podvod, ale také takzvanou reklamní větev, v níž jde o možné krácení daně. V souvislosti s hospodařením farmy policii zajímají podezřele velké částky za reklamu, které posílaly firmy z holdingu Agrofert na účet Čapího hnízda. Vyšetřovatelé mají podle serveru Seznam Zprávy dostat klíčový posudek, který prokáže, zda částky nebyly uměle nadhodnocené.

Policie čeká na znalce

Znalecký posudek má být podle serveru hotový 10. listopadu. „Jedná se o posudek z oboru ekonomiky, specializace marketing, marketingová komunikace, propagace a reklama. Je potřeba zkoumat zvolený způsob výpočtu ceny reklamy. K tomu je zapotřebí určité specializace, kterou předchozí znalec neměl,“ cituje server svůj zdroj z justice. Z reklamy na účet farmy přistálo více než 270 milionů korun. Pokud se prokáže, že platby neměly opodstatnění, hrozí obvinění za krácení daně.

iZdroj fotografie: Depositphotos
Budova Agrofertu

Ve znaleckém posudku by mělo jít o to, zda reklama na farmě byla za cenu obvyklou, která je srovnatelná s obdobnými marketingovými smlouvami uzavíranými v té době. Analýzy smluv z dřívějších let, které vyhodnocovaly spíše celkovou hospodářskou soběstačnost farmy, došly k závěru, že ceny za reklamu byly přemrštěné. Proto se podle serveru dá očekávat, že i nový posudek nedopadne pro Agrofert příznivě.

Agrofert má vlastní posudek

Agrofert si nechal udělat vlastním posudek už během vyšetřování dotace pro farmu. Podle informací Seznam Zpráv je posudek postavený na tom, že Agrofert mohl platit reklamu Čapímu hnízdu do výše, která odpovídala části jednoho procenta z obratu celého holdingu. Ten byl v roce 2011 sto miliard korun, z čehož plyne, že by vysoké platby za reklamu nebyly problém.

iZdroj fotografie: David Sedlecký / Creative Commons / CC BY-SA
Andrej Babiš

Pochybnostmi kolem reklamních peněz se policisté začali zabývat už v rámci šetření dotační části kauzy Čapí hnízdo. Měla to být jedna z indicií naznačující propojení farmy s holdingem. Ten dosluhující premiér a šéf hnutí ANO Andrej Babiš vložil 2017 do svěřenských fondů. Farma si díky reklamním zakázkám přišla v letech 2010 až 2013 na 272 milionů korun.  

Diskuze Vstoupit do diskuze
140 lidí právě čte
Autor článku

Martin Duplák

Bývalý redaktor webu ČT24, jehož koníčkem, a dlouhodobě i denní prací, jsou ekonomika a finance. Zaměřuji se také na kulturu a osobnosti.

Zobrazit další články