Rozmyslet si, jestli je jízda opravdu nutná. Pak jet co nejplynuleji, bez častého brždění. Na této dvojici doporučení se jednoznačně shodují odborníci nejrůznějších specializací.
Jako „rekordně drahou“ označil Deník letošní hlavní automobilovou sezónu. V článku cituje z dat společnosti CCS. Litr motorové nafty se podle nich prodává průměrně za zhruba 46 korun, benzín o dvě koruny levněji. Myšlenky na to, jak při jízdě doslova na čemkoliv ušetřit, právě nyní trápí hlavy většiny motoristů. I zdánlivé maličkosti hrají svou roli. Deník zmiňuje mimo jiné důležitost volby správné čerpací stanice co do kvality i ceny, snahu o co největší aerodynamičnost a dodržování stálé optimální rychlosti.
Zvýšené nároky na promyšlenou přípravu řidičů před jízdou
Motoristický publicista Jiří Hyner se pohybuje ve světě motorů už čtyři desítky let. Událostem247 prozradil svůj recept na úspornou jízdu: „Spotřeba je dána procesem, který probíhá mezi hlavou a plynovým pedálem. Začal bych u kvality benzínu nebo nafty. Používám ve svých autech (Jaguár a Focus) obojí a mám vyzkoušeno, že aditivovaná paliva ušetří až 0,2 l/100km. Ideální je koupit si vlastní aditiva a sám je nalít do nádrže, ať máte opravdu jistotu,“ radí dále Hyner.
„Když nemusím – nejedu.“ Tak zní řidičské krédo havířovského podnikatele Karla Vaculíka, který každoročně za volantem zdolává tisíce kilometrů napříč Evropou. Pokaždé napřed vyhodnotí, jestli je jízda vůbec důležitá. „Šetřím tak, že jezdím plynule a pomaleji, než je povolená rychlost. 140 nebo 110, to udělá až litr na spotřebě! A taky nepodceňovat seřízení každého detailu. Geometrie, nahuštěnost pneumatiky, v jakém stavu jsou brzdové destičky a třeba i vzduchové filtry,“ říká Vaculík pro Události247.
Styl brzda-plyn dá dnes vaší peněžence pořádně zabrat
Alfou i omegou úspěšného šetření pohonnými látkami je plynulá jízda bez častého sešlapávání brzdy a plynu. To zdůraznil pro Události247 ředitel Centra bezpečné jízdy Libros Ostrava Dalimil Frič. „Nejezdit zbytečně rychle. Pohledem metodiky WLTP (měření spotřeby a emisí v laboratoři, pozn. red.) jede vozidlo nejúsporněji při rychlosti maximálně 80 km/h. To lze samozřejmě na okreskách. Na dálnici je to 110, mezní hranicí je 116 km/h. Výrazně to zlepší aerodynamiku. Tím se sice osobáci srovnají na rychlost kamionů, ale zároveň maximálně šetří.“
Před dlouhou trasou vozidlu co možno odlehčit od každé zatěžující zbytečnosti a začít od střechy – tak zní další Fričova rada. „Střešní nosiče pryč, pokud nejsou akutně zapotřebí. To platí i pro kola. Těm je z aerodynamického hlediska lépe, když jsou připevněny k tažnému zařízení. Ale proč vůbec vozit kola autem? Přece když se vydám na cyklovýlet po Krkonoších, tak na těch pár set kilometrů nemusím zapojovat do hry spalovací motor. Sednu rovnou na kolo a jedu,“ shrnuje pro Události247 své zkušenosti šéf Librosu.