Legislativní smršť v pravidlech pro motoristy: Zjednodušené bodování, řízení auta od sedmnácti let i řidičský průkaz na zkoušku

Ministr Kupka je přesvědčen, že zjednodušení bodovacího systému systému do tří skupin a zvýšení trestních sazeb přinese ovoce tak jako v jiných zemích. Dopravní experti souhlasí.

i Zdroj fotografie: WrS.tm / Creative Commons / CC-BY-SA
                   

Od roku 2024 by se měl výrazně zjednodušit systém trestných bodů pro řidiče, uvedla ČT. Tento návrh ministerstva dopravy je součástí balíčku změn, který dnes schvaluje vláda. Od roku 2024 by se mělo bodování zjednodušit, ministr Kupka věří, že bude také srozumitelnější, píše ČT. Zákon zavádí pouze tři skupiny trestných bodů. Dalšími novinkami by měly být možnost řídit auto od sedmnácti let pod dohledem i řidičský průkaz na zkoušku.

Dlouho očekávaný Den D

Podle novely bude možné přidělit dva, čtyři nebo šest bodů. Například u řízení pod vlivem alkoholu řidič dostane šest bodů namísto nynějších sedmi. Zvýší se finanční postih. Ve správním řízení dotyčný zaplatí až 25 tisíc korun namísto dnešních dvaceti tisíc. „Všechno to jsou dlouho očekávaná témata,“ komentuje pro Události247 instruktor profesionálních řidičů Dalimil Frič. Připomíná, že „řidičák na zkoušku“ se v ČR řeší už jedenadvacet let.

iZdroj fotografie: Depositphotos
Řízení na zkoušku se v Česku podle odborníka řeší už přes dvacet let

V sousedních státech prokazatelně funguje. Je dobře, že se toho pan ministr Kupka nebojí.“ Podobně o bodovém systému Frič soudí, že za půl druhé dekády fungování zastaral a nutně už potřebuje aktualizovat. „V době svého zrodu byl bodovací systém vnímán jako výchovný. To se tak úplně nepodařilo naplnit. Rozhodně prostě zestárl a zjednodušení na tři skupiny je dobrý krok,“ uzavírá Frič pro Události247.

Řízení od sedmnácti let s mentorem – podle odborníků nejlepší průprava

Řidičák na zkoušku je vlastně institut, který by měl ,dotvořit’ nové řidiče,“ upřesňuje pro Události247 dopravní expert Roman Budský. V základním řidičském výcviku žák dostane pouze nutné základy, nedá se mluvit o řidičském umění. „Brzo pak narazí na to, že neví, jak se jezdí v mlze, na náledí, za tmy, za deště. Tyto dovednosti získá jedině ježděním, praxí. Funguje to v sousedním Rakousku. Během dvou let absolvují čerství řidiči čtyři zdokonalovací kurzy.“

iZdroj fotografie: Depositphotos
Odmítnutí testu přijde až na 75 000 korun

Řídit auto by napříště mohli řídit už sedmnáctiletí, ovšem za účasti mentora. „To je určitě dobře. Dítě, které před první třídou nechodilo do školky je handicapované a s řízením auta je to úplně stejné,“ vysvětluje Frič pro Události247. Iva Marková, matka patnáctileté dcery je rezolutně proti snížení řidičského věku. Událostem247 řekla, že sama by hranici posunula ještě dál, třeba na 21 let. „Děcka dnes dospívají později. V sedmnácti v nich ještě nedozrál smysl pro zodpovědnost.“

Diskuze Vstoupit do diskuze
120 lidí právě čte
Daniel Procházka
Autor článku

Daniel Procházka

Nadšenec do politiky a kultury. Momentálně i redaktor pro Události247, díky kterým můžu své zájmy rozvíjet.

Zobrazit další články