Povinnost cyklistů svítit přes den: Experti upřednostňují osvětu před regulacemi a led-blikačky před stabilními reflektory

Ministr dopravy si nepřeje zavádět do pravidel silničního provozu další direktivu. Dopravní experti ale lobbují za vytrvalou masivní kampaň podporující stálé osvětlení kol.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Jak informovaly Televizní noviny, část odborníků na dopravu přišla s návrhem, aby i cyklisté museli přes den povinně svítit, stejně jako auta a motocykly. Hlavním motivem je zvýšení bezpečnosti. Srážek cyklistů s auty totiž začíná přibývat a právě tyto nehody mívají nejtragičtšjší následky. Roman Budský vidí řešení v zavedení povinného svícení na kole. Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) to odmítá. „Myslím, že všichni máme těch nařízení všude kolem dost,“ řekl pro TN.

Budský: Cyklisté, nejste vždycky vidět tak dobře, jak si myslíte!

Pro Události247 vysvětluje svůj postoj bývalý ředitel BESIPu Roman Budský: „Souhlasím s panem ministrem v tom, že nemá smysl jít hned od začátku cestou restrikce a povinností. Ale určitě si toto téma zaslouží dlouhodobou masivní komunikaci. Cyklisté si musí uvědomit, že i za dne mohou být pro motoristy neviditelní.“ Jako příklad uvádí obtíže při hustém provozu nebo když se při jízdě lesem rychle střídá světlo a stín. „Obzvlášť tmavě oblečený cyklista může snadno zůstat nezpozorován,“ dodává Budský pro Události247.

iZdroj fotografie: Depositphotos
Osvětlený cyklista

Dopravní expert dále na dotaz Událostí247 vysvětlil, že účinným osvětlením bicyklu má na mysli přední i zadní led-blikačky. „Tradiční konstantně svítící světýlka bývají mnohdy slabé a za dne opravdu neúčinné. Byl bych pro opakované důrazné doporučování používat led-blikačky. Tím se žádný předpis porušovat nebude, naopak se zvýší bezpečnost silničního provozu. Ze zahraničních zkušeností vyplývá, že používání blikaček snižuje nehodovost asi o jednu šestinu,“ vysvětluje Roman Budský pro Události247.

Používáním led-blikaček na sebe cyklista upozorní spolehlivěji

Souhlasí i další dopravní expert, kterého Události247 oslovily. Dalmil Frič, ředitel Centra bezpečné jízdy Libros Ostrava si myslí, že je rozumné, aby i kola musela přes den svítit stejně jako auta. „Už dávno byla motorovým vozidlům přiřknuta povinnost denního svícení a myslím, že to bylo prospěšné. Proč by nemělo být i pro cyklisty? Zdroj světla na kole uvidím ve tmě vždycky dříve a bezpečněji, než cyklistu samotného. Někteří dokonce podceňují i používání reflexních doplňků,“ konstauje Frič.

iZdroj fotografie: Depositphotos
Cyklista ve zpětném zrcátku

Nejsem pro žádné paušální nařizování. Když je evidentně dobrá viditelnost, proč zbytečně vybíjet baterku,“ myslí si zkušená „urban bikerka“ Daniela Kowalska. Pro Události247 ale upřesňuje, že samozřejmě v šeru na sebe blikačkou upozorňuje a potmě si svítí stálým světlem na cestu.

Diskuze Vstoupit do diskuze
111 lidí právě čte
Lucie Cochlarová
Autor článku

Lucie Cochlarová

Už při studiu ekonomiky jsem začala pracovat v Rádiu Čas a Televizi Relax. Sedm let jsem přinášela zprávy jako reportérka pro Televizi Nova, a to hlavně do Televizních novin. Práce editorky je pro mě výzva.

Zobrazit další články