Situace kolem velkého množství vozidel, které znečišťují ovzduší je neúnosná. Vláda to může rázným rozhodnutím vyřešit natrvalo.
Automobil je dnes téměř v každé rodině. Některé domácnosti dokonce vlastní i více vozidel. Způsobuje to problémy nejen s jejich parkováním, ale také s ekologií. I proto se Evropská unie snaží vytvořit na starém kontinentu vozový park elektromobilů. Ani to není spásné řešení v době, kdy je elektrická energie drahá a hrozí její nedostatek. Přesto se nabízí jedna možnost, jak se dostat ze zapeklité situace. Jednoduše vlastnictví automobilů zakázat, jak upozorňuje web Autoživě.
Aut je příliš mnoho
Tím by se tak mohla navrátit doba, kdy bude v celé ulici stát jen jeden vůz. Benefitů by to mělo hodně. A nejde jen o čistější ovzduší, ale také o velké úspory. Lidé by ušetřili výrazně na pohonných hmotách, jejichž ceny v posledních týdnech opět lámou rekordy, i na povinném ručení a dalších výdajích spojených s provozem automobilu. Jak upozorňuje web Autoživě, v dnešní době je zcela běžné, že v každém autě jede jen jeden člověk. Cesta při plné obsazenosti je přitom daleko výhodnější.
Zarážející je také počet automobilů v Česku. Na 10,5 milionů obyvatel připadá 6,4 milionu vozů. Možným řešením, jak zastavit vzrůstající počet automobilů, tak může být nátlak na využívání sdílených aut. I to ale s sebou nese řadu nepříjemností. Jako komplikace se může jevit pronájem vozidla, ke kterému se předešlý nájemce nechoval příliš vzorně, uvádí web Autozine. Navíc ceny takových služeb nejsou zrovna nízké. V některých lokalitách je jejich dostupnost velmi omezená.
V Británii reálný návrh
V případě, že v budoucnu budou automobily jen na elektřinu, bude také nutné vyřešit, jak to bude s nabíjením. Přesto není možnost zákazu vlastnictví automobilů na naftu zcela vyloučena, přestože zatím v Česku nikdo s takovým nápadem oficiálně nepřišel a jde jen o hypotetickou variantu. Naopak ve Velké Británii bylo toto téma před třemi lety řešeno intenzivně. V souvislosti se snahou dosáhnout v roce 2050 úplné uhlíkové neutrality se na ostrovech objevil návrh, který prosazoval ukončení možnosti osobního vlastnictví automobilů, píše web Auto.
Přestože nakonec k naplnění této varianty nedošlo, není vyloučeno, že se objeví opět v budoucnu. Jeví se to jako pravděpodobné i z důvodu zvyšujících se cen pohonných hmot. V letošním roce v Česku dosáhly hodnoty na totemech čerpacích stanic svých rekordů a dál rostou. Jak píše ČTK, nafta se aktuálně prodává v průměru za 47,34 koruny za litr a benzín za 42,82 koruny za litr. Menší poptávka z důvodu nemožnosti vlastnit automobil by rozhodně s cenami zahýbala výrazně směrem dolů.