Na podvodné finanční praktiky upozorňuje Česká bankovní asociace, podle které v poslední době rostou počty případů předražených finančních produktů.
Podvody se týkají nejen neférových společností poskytujících půjčky, ale také finančních poradců. O svou nemilou zkušenost se serverem CNN Prima News podělila i paní Tereza, která potřebovala pojistit automobil, byt maminky a zřídit životní pojištění. Oslovený finanční poradce ale ani zdaleka nesplnil požadované podmínky pojištění. „Zjistila jsem, že když si ho sjednám sama, ušetřím,“ uvedla Tereza pro CNN Prima News. Například roční havarijní pojištění, včetně povinného ručení, si zařídila sama o pět tisíc korun levnější.
Srovnávače jako pomocník
Není sama, která se s takovým jednáním setkala. Jak upozorňuje CNN Prima News, mezi nejčastější nefér praktiky patří prodej nevhodného nebo jiného produktu, než klient požadoval, prodej předraženého produktu, dále také přetahování klientů od konkurence, přestože dotyčný na nové smlouvě nakonec prodělá. Přibývá i pokusů oslovit lidi pomocí call center, která nabízejí lákavé produkty, ale v konečném důsledku klient podepisuje úplně něco jiného. Lidé by si tedy měli před podpisem ověřit, jestli je nabídka pro ně výhodná.
Pomoci mohou srovnávací portály na internetu, které ukáží, jaká je cena stejného produktu u různých institucí, připomíná web CNN Prima News. U půjček je dobré dát si pozor také na skryté poplatky, které mohou být schovány například za poplatek za zřízení půjčky. K půjčkám se řada lidí může uchýlit kvůli neuspokojivé finanční situaci. Tu způsobuje v posledních měsících hlavně prudké zdražování, uvádí CNN Prima News. Zvyšování cen se týká potravin, energií i pohonných hmot, a tak mnoho domácností může mít problém uhradit všechny měsíční výdaje.
Rodiny s dětmi odkládají platby
I proto někteří obchodníci zvažují, že umožní nákup na splátky i u potravin. Takovou možnost plánuje zavést například on-line supermarket Rohlik.cz, jak informuje ČTK. Konkurenční e-shop Košík.cz již poskytuje odloženou platbu, o kterou mají zájem hlavně rodiny s dětmi. „Chtějí stihnout například zajímavou akci na nákup plen, dětské kosmetiky a zároveň mají pár dnů do doby, než jim přijde mateřská nebo rodičovská,“ vysvětlil pro ČTK mluvčí společností František Brož. Lidé tak možnosti využívají hlavně kvůli slevovým akcím.
Odložené platby či nákup na splátky naopak neplánují zavést kamenné prodejny. Podle Lukáše Němčíka, ředitele rozvoje a marketingu společnosti COOP, to problém nevyřeší. „Máme například jednu z nejvyšších daní z přidané hodnoty na potraviny, obchodníci platí obrovské náklady na energie, musí třeba odvádět provize stravenkovým společnostem či prodávat cigarety s neúměrně nízkými maržemi. To vše jsou aspekty, které potraviny prodražují,“ uvedl pro ČTK. Inflace v červenci přesáhla 19 procent.