Stát se rozhodl změnit podmínky technické prohlídky. Ministerstvo dopravy to vnímá jako přínos pro bezpečnost na silnicích, majitelé vozů jako zbytečnost.
Počet automobilů registrovaných v Česku se každoročně zvyšuje. Loni se číslo dostalo na 6,13 milionu a došlo tedy k nárůstu o více než 140 tisíc vozidel, píše web Porovnej24. Auta lidem usnadňují životy při cestách do práce, za rodinou, na výlety. Vlastnictví automobilů ale nepřináší jen radost, ale také starost. Kromě nutnosti platit pohonné hmoty a opravy jde také o pravidelné prohlídky ve stanicích technické kontroly (STK). Auta nově uvedená do provozu ji absolvují po čtyřech letech a ostatní vozy každé dva roky.
STK jako noční můra
Mnoha řidičům termín končící platnosti STK způsobuje špatné spaní. Hlavně majitelé starších aut jsou si dobře vědomi, že jejich plechový miláček nemusí kontrolou techniků projít. Po českých silnicích může jezdit pouze automobil, který má dobrý technický stav, a proto se v rámci STK kontroluje nejen povinná výbava, ale také funkčnost světel, blinkrů, stěračů, brzd a případná míra koroze. Technici se zaměřují také na podvozek, výfuk, únik kapalin a stav pneumatik. U každého desátého jsou v rámci STK zjištěny nedostatky a je třeba kontrolu opakovat.
Nejčastěji se jedná o nevyhovující osvětlení, rozměr pneumatik, problémy s výfukem či nefunkční parkovací brzdy, informuje web Porovnej24. Řidičům nezbývá nic jiného, než výtky poslechnout, odstranit je a zkusit projít STK znovu. V případě jízdy autem bez kontroly hrozí pokuta až do výše 10 tisíc korun a dokonce může být uložen trest spočívající v zákazu řízení až na jeden rok. Čelit takovým postihům budou nově také majitelé automobilových veteránů. Poslanci posvětili novelu zákona, která se týká provozu historických vozidel.
Dopad na tisíce lidí
Nově budou muset i veteráni absolvovat STK, informuje web Deník. Majitelé takových vozů s tím nesouhlasí. „Je to absolutní hloupost. Co chtějí kontrolovat? Při vší úctě, drtivá většina techniků těm autům nerozumí. Dopadne to tak, že pouze přijedeme na kontrolu, kde se zkontrolují výrobní čísla, maximálně zda auto svítí a brzdí. A ještě za to zaplatíme,“ cituje server Deník Zdeňka Rence z Rakovníka, který má ve své garáži historické Porsche či Jaguára.
Za formalismus postup státu označil mluvčí Ústředního automotoklubu Igor Sirota, který připomněl, že automobil musí splňovat normy z roku výroby. „Jak technik zkontroluje vůz například z roku 1930,“ uvedl pro server Deník. Naopak ministerstvo dopravy vnímá novinku jako přínos z pohledu bezpečnosti na silnicích. „Jistě se shodneme na tom, že každé auto, které je na silnici, by si stát měl po technické stránce zkontrolovat,“ uvedl mluvčí resortu František Jemelka pro web Deník. V Česku je zhruba 6300 majitelů historických vozidel, připomíná web Týden.