Velký obchodní řetězec se mění k nepoznání. Češi se musí přizpůsobit rychle, změny už začaly platit
Nakupování prochází v posledních letech velkými změnami. Z obchodů například zmizely plastové tašky zdarma, nebo také malé košíky do ruky.

Události247 psaly také o tom, že zákazníci si také musí v prodejnách zvykat na elektronické cenovky v regálech se zbožím. Nahrazují ty původní, papírové. Zavedl je také třeba obchodní řetězec Billa. Podle svého vyjádření tím ročně zachrání více než 700 stromů a ušetří tisíce hodin zaměstnancům. V roce 2024 nainstalovala Billa digitální cenovky na téměř třech stovkách prodejen.
Barvy umožní lepší orientaci v cenách
Novou strategii ohledně cenovek zavedl také obchodní řetězec Makro. Jak oznámil v tiskové zprávě, od srpna na všech 13 prodejnách najdou zákazníci novou podobu regálových cenovek. Nový systém cenového označení vychází z dlouhodobé strategie Stabilně výhodná cena a má zákazníkům zejména z řad gastronomie a maloobchodníků usnadnit orientaci a plánování nákupů. Makro má nejširší sortiment potravin v Česku.

V průměru je to zhruba 25 000 položek na prodejně, z toho je už více než 9 200 produktů zařazeno právě do programu Stabilně výhodná cena. Aby se v tom zákazníci lépe vyznali, nové cenovky mají jasné barevné rozlišení. Bílá značí standardní cenu, červená akční a modro-žlutá znamená stabilně výhodnou cenu. Na cenovky se také vrátila zákazníky požadovaná informace o ceně balení. Makro na českém trhu funguje už 25 let.
Každý Čech utratí ročně statisíce korun
Odlišné cenovky pro lepší orientaci svých zákazníků však používá také třeba velkoobchodní síť JIP Potraviny na svých Cash & Carry prodejnách. Tyto cenovky označují například trvale výhodné ceny. JIP však také nabízí rozdílné ceníky pro koncové zákazníky a velkoodběratele. Tato praxe je pro velkoobchodní trh běžná a odráží rozdílné potřeby jednotlivých skupin zákazníků. Je možné, že se s ní setkáte i v dalších obchodních řetězcích.

O tom, že Češi hodně utrácejí, a to nejen z jídlo, svědčí také čísla. Podle informací Českého statistického úřadu (ČSÚ) průměrné spotřební výdaje domácností na osobu v roce 2024 činily 212 569 korun. Z toho výdaje na potraviny a nealkoholické nápoje byly 37 888. Výdaje na bydlení, vodu, energie a paliva v roce 2024 činily 54 935 korun. Znamená to, že Češi utratí za rok v průměru okolo 212,5 tisíce korun na osobu za spotřební výdaje.