Češi je vozí v autě a přitom netuší, že za to hrozí vysoká pokuta. Závadných doplňků se zbavte, než bude pozdě

Spousta Čechů má ve svém vozidle několik doplňků, které sice vypadají dobře a splňují svou funkci, za to ale nesplňují evropské normy.

i Zdroj fotografie: Alexander Migl/ Creative Commons / CC-BY-SA
                   

Existují předměty, které ve svém autě vozíme úplně běžně, a přitom ani netušíme, že nám za ně může hrozit vysoká pokuta. Třeba takový nůž – někdo ho vozí na osobní obranu, jiní zase, když jedou například na houby. V Česku se asi s žádným výraznějším problémem nesetkáte, v Německu však za to můžete dostat pokutu až 250 000 Kč. Za co ale v Česku můžete pokutu dostat, jsou například světla. Stačí si na vůz nainstalovat ta nesprávná a rázem vás čekají problémy.

Špatná světla vám policie neodpustí

Na první pohled se může zdát, že jde o šikovné pomůcky nebo dokonce drobnosti, které zvýší komfort a bezpečí na cestách. Místo toho však mnohdy představují skryté riziko. Jednou z takových pomůcek jsou například nehomologovaná světla. Většina řidičů si myslí, že světla jako taková musí pouze svítit a to je jediné kritérium, které by měla splňovat. Samozřejmě tomu tak ale není, a v případě, že si na vůz dáte nevyhovující světla, bude vás čekat pokuta. Jde přitom o velmi častý problém, na který upozorňuje i samotná PČR.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastnit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

Velký důraz na výběr správných světel kladou pak například v Polsku. Tam, pokud vyjedete na silnici a budete používat světla, která neprošla schvalovacím procesem a nemají platnou certifikaci, vám může na místě hrozit pokuta klidně až ve výši 18 000 Kč.

iZdroj fotografie: Aero777/ Creative Commons / CC-BY-SA
V mnoha problémech jsou největším problémem světla

Nehomologovaná světla mohou být pro mnohé řidiče lákavým doplňkem – prodávají se totiž za zlomek ceny a častokrát svítí mnohem lépe. Problém je však ve slově nehomologovaná, což znamená, že světla neprošla schvalovacím procesem pro použití v provozu. A proč neprošla? Protože jsou nebezpečná a v provozu mohou ohrozit nejen samotného řidiče a posádku, ale také všechny účastníky silničního provozu. A nejde pouze o světla – nějaký ten nehomologovaný doplněk má podle policie na svém autě přibližně polovina řidičů.

Problémem jsou i autosedačky

Ono jakýkoli doplněk, který si na svůj vůz pořídíte, musí mít certifikace a musí splňovat mnohá kritéria pro to, aby mohl být použit v provozu. Problém je v tom, že většina produktů onu certifikaci nemá a častokrát se to týká nejen světel, ale i dětských autosedaček. Ty by správně měly splňovat normy ECE R44 nebo R129, avšak u spousty z nich tomu tak není. Výsledkem je, že samotná autosedačka postrádá pak jakoukoli záruku funkčnosti při nehodě. Ano, vy možná ušetříte při jejím nákupu pár stovek, za to ale ohrozíte své dítě.

iZdroj fotografie: Øyvind Holmstad/ Creative Commons / CC-BY-SA
I autosedačky musí splňovat důležité normy

Ve výsledku je úplně jedno, jaký produkt si kupujete, důležité je ale věnovat pozornost tomu, zda má daný výrobek oficiální homologaci. Jak redakce Událostí247 zjistila, u světlometů to poznáte například označením ECE R112 a u ostatních produktů logem schvalovací značky, která má většinou podobu E8 v kroužku. V případě, že si nejste jisti, zda jde o homologovaný produkt, pak se zeptejte buď na stanici technické kontroly, nebo v autorizovaném servisu. Samozřejmě před koupí produktu, abyste zbytečně nevyhodili peníze za něco, za co vám pak ve výsledku může hrozit pokuta.

Máte všechny doplňky v autě s platnou homologací?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Martin Schönweitz

Martin Schönweitz je několikaletým redaktorem webu Události24/7.cz. Svoji novinářskou kariéru započal v roce 2015, a od té doby se psaní věnuje naplno. V průběhu let působil v mnoha uznávaných médiích a sbíral zkušenosti díky spolupráci s velkými online magazíny i menšími komorními projekty. V roce 2020 se stal součástí redakce Události24/7.cz a pomáhal především svou redakční činností budovat celý projekt.

Zobrazit další články