Představte si, že byste při vstupu do obchodu museli složit několik set korun jako zálohu. Zní to bizarně, ale v budoucnu by se to mohlo stát realitou.
Některé obchodní řetězce zkoušejí v poslední době nový systém fungování. Jedním z nich, jak již redakce Událostí247 informovala, je řetězec Lidl. Ten přešel na nový model, který má zákazníky dotlačit k využívání samoobslužných pokladen. V momentě, kdy je na prodejně jen hrstka zákazníků, uzavře hlavní pokladnu. Těm tam pak nezbývá nic jiného než jít na pokladnu samoobslužnou a zboží si namarkovat. Nejde však o ten nejkontroverznější krok – o ten se totiž postaral řetězec Aldi.
Vstupné za návštěvu obchodu
V Česku je momentálně něco málo přes 1 750 velkých obchodů. Teď si představte, že byste v každém z nich museli zaplatit vstupní poplatek. Zní to bizarně, že? No, pokud by se řetězce v Česku inspirovaly obchodem Aldi v Londýně, pak by se to mohlo stát realitou. Právě ten totiž začal testovat nový model a svým zákazníkům účtuje už při vstupu poplatek ve výši 300 Kč. Jak redakce Událostí247 zjistila, tento poplatek má sloužit jako záloha, která bude následně při placení odečtena z nákupu, případně pak vrácena.
Aldi se tímto způsobem snaží zákazníky dotlačit k tomu, aby v něm skutečně nakoupili. Primárně jde však o způsob, jak zamezit vstupu do obchodu těm, kteří se v něm nechystají nic nakoupit. Jak už to tak bývá, ve velkých obchodech totiž často bývá přelidněno. V neposlední řadě jde o celkem dobrý nápad, který by mohl pomoci v boji proti zlodějům. Tento krok však vyvolal velkou kontroverzi a Aldi si tak od některých zákazníků vysloužil pořádnou vlnu kritiky.
„V zahraničí v Aldi nakupujeme celkem často, ale v budoucnu to možná přehodnotím. Neděláme si žádné dlouhé seznamy a kupujeme prostě to, co se nám líbí, nebo to, na co máme chuť. Když nechceme, nekoupíme vůbec nic. Nechci platit poplatek jen za to, že se jdu do obchodu podívat, a pak čekat půl hodiny na to, než mi někdo vrátí zálohu,“ sdělila Událostem247 Klára P. z Varnsdorfu.
Systém plný chyb
Nový model má jak své výhody, tak i nevýhody. A především pak spoustu chyb. Někteří zákazníci si stěžovali na to, že na vrácení peněz museli čekat dlouhou dobu. Jiní zase tvrdí, že jim částka byla stržena, respektive zablokována opakovaně. Společnost zavedla tento krok za účelem snížení krádeží a nutno říct, že pokud se potýká s velkým počtem krádeží, pak je tento krok dobrý. Aby však fungoval dokonale, musely by se nejdříve odstranit chyby, které by zákazníky v obchodu zdržovaly.
Aldi v České republice nemá žádnou ze svých poboček, takže tento problém se nás netýká. Pokud se však nový model ve Velké Británii osvědčí a bude implementován do všech prodejen, pak se s ním setkají ti, kteří rádi jezdí nakupovat do Německa. Je však důležité připomenout, že celý systém je teprve v zárodku a než k něčemu takovému vůbec dojde, může to trvat i několik let. A kdo ví, třeba se ani neosvědčí a po tomto systému finanční zálohy při návštěvě Aldi zbude jen hořká vzpomínka.
Zavedli byste podobné zálohy u nás?


