Ačkoliv zde máme zákon o ochraně spotřebitele, velké obchodní řetězce ho porušují, a to i přesto, že jsou za to opakovaně trestány.
Představte si, že jdete do svého oblíbeného obchodu a zaplatíte za jediný produkt ve slevě například 100 Kč. Když byste pak s ním přišli domů, zjistili byste, že ve skutečnosti ve slevě nebyl a jen před týdnem stál o polovinu méně. Není to příjemná představa, že? Bohužel, možná se vám to už stalo, a ani o tom nevíte. Redakce Událostí247 vás nedávno seznámila s případem, který se odehrál v Albertu – ten nabízel svým zákazníkům falešné slevy. Není ale jediným, dělají to téměř všechny velké řetězce u nás.
Řetězce klamou své zákazníky
Od přijetí novely zákona o ochraně spotřebitele uběhly už téměř dva roky a bohužel výsledky nejsou takové, jak se očekávaly. Právě tato novela měla zamezit nekalým praktikám obchodníků, kteří klamou své zákazníky. Odradit je od toho měly vysoké pokuty, ale jak se zdá, ani ty je od toho neodrazují. Jak redakce Událostí247 zjistila, jen v prvním pololetí roku 2024 si řetězce v Česku odnesly od soudu pokuty v celkové výši 10 704 500 Kč.
Nejvíce na klamavé praktiky doplatil řetězec Penny, který jen za první půlrok zaplatil na pokutách 2 657 000 Kč. Člověk by si řekl, že se snad obchodníci ponaučí a začnou být ke svým zákazníkům upřímní, ale kdepak. Jak uvádí zpráva České obchodní inspekce, hned ve čtvrtém čtvrtletí minulého roku spáchal řetězec Penny dalších 11 přestupků, za které mu byly uloženy pokuty ve výši 2 246 000 Kč.
„Za mě jsou ty pokuty směšné a věřím tomu, že směšné přijdou i vedení řetězců. Obchody by měly dostávat mnohem vyšší pokuty, a to alespoň takové, které skutečně pocítí. Které je donutí se nad svými praktikami zamyslet,“ řekl Událostem247 Jaroslav K. z Prahy, který tím reagoval na jeden z našich starších článků týkajících se podvodných praktik obchodních řetězců.
Chce to přitvrdit
Na tom, že jsou pokuty za nekalé praktiky obchodních řetězců nízké, se shodla spousta zákazníků, ale také i politiků. Ministr zemědělství Marek Výborný (KDU-ČSL) je toho názoru, že by postihy za manipulaci s cenami měly být mnohem vyšší. Primárně by se měl pak zvýšit i dohled nad obchodníky, zpřísnit případné kontroly a zároveň udělovat maximální výši pokut těm, kteří patří mezi opakované hříšníky. A má pravdu, řetězce se totiž jinak neponaučí.
Česká obchodní inspekce a organizace, které se zaměřují na práva zákazníků, by měly pořádně přitvrdit. Každé čtvrtletí totiž dochází k desítkám přestupků a sankce za ně jsou směšně nízké. Kdyby nízké nebyly, obchodní řetězce by si dozajista daly pozor na to, aby se těmto pokutám vyvarovaly. Nejsmutnější na celé problematice je však fakt, že obchodním řetězcům na zákaznících nezáleží a klidně jim lžou vesele dál.
Měly by podle vás být sankce pro řetězce vyšší?


