Stalo se vám už někdy, že jste měli podezřelý telefonát, ve kterém vám volající tvrdil, že je z banky a že jsou vaše peníze v ohrožení?
V poslední době narůstá počet lidí, kteří se setkali s neobvyklými telefonáty z neznámých čísel, během nichž na ně volající hovořili třeba i čínsky. Tento podvodný trend, který je stále rozšířenější, má jediný cíl – vylákat od obětí citlivé údaje a ty následně využít ke svému prospěchu.
Ozve se v telefonu čínština? Ihned zavěste
O způsobech obrany v kyberprostoru psal například web Seznam Zprávy. Na jedné z českých facebookových skupin se totiž před pár týdny objevil příspěvek od nejmenovaného uživatele, který se svěřil se svou zkušeností. Volalo mu prý číslo s českou předvolbou, ale na druhé straně linky slyšel pouze čínštinu. Tento příspěvek vyvolal reakce dalších uživatelů, kteří popsali, že mají podobnou zkušenost.
Zazvonil jim mobil a na druhé straně někdo mluvil čínsky. Lidé, kteří hovor nestihli, následně volali zpět. Ve 100 procentech případů však člověk na druhé straně tvrdil, že o žádném hovoru neví. Experti už vědí, o co jde. Tato technika je známá jako masked calling či spoofing čísla. Podvodníci se vydávají za jinou identitu, aby mohli své oběti oklamat. V praxi vám vlastně někdo „ukradne“ telefonní číslo a následně s ním obvolává potenciální oběti.
Klienti přicházejí o desetitisíce korun
Šmejdi se však vydávají také například za přepravní služby, kdy lidem posílají SMS zprávy o změně doručení balíku, která vypadá jako od České pošty. Stále častěji se vydávají i za investiční společnosti, prodejce na internetových tržištích nebo přímo za banky. Klienti bývají od útočníků navedení, že mají potvrdit, že je všechno v pořádku, a bance řeknou, aby platbu pustila. Pak už jsou však peníze nenávratně opravdu pryč.
Podvodníci v kybeprostoru připravili za rok 2023 banky a jejich zákazníky o 1,35 miliardy korun. Průměrná škoda na jednoho poškozeného klienta v roce 2023 dosáhla 19 357 korun, jak psal web ČT24. I dalším lidem tak hrozí, že přijdou v průměru o tuto částku. V průběhu roku tedy klesala, v prvním pololetí byla zhruba 22 000. Ve druhém pak 19 000 korun. Úplně největší zaznamenaná škoda, ke které nějaký bankovní klient přišel za tu dobu, co Česká bankovní asociace kyberpodvody sleduje, byla 15 milionů korun.
Kontaktovali vás někdy podvodníci?


