EU: Jedna skupina Čechů odevzdá řidičské průkazy a půjde zpátky do autoškoly. I vy?

Návrh evropských politiků týkající se změn v řidičských oprávněních se u mnohých lidí setkal s velkou kritikou.

i Zdroj fotografie: ŠJů/ Creative Commons / CC-BY-SA
                   

Upozorňujeme čtenáře, že následující text a komentář je publicistickým článkem, který obsahuje soukromý názor autora.

O tom, že Evropská unie chystá pro řidiče velké změny informovaly Události247 už dříve. Kromě již schváleného zákazu výroby aut se spalovacími motory od roku 2035 se návrhy týkají také snazšího uznávání řidičáků mezi členskými státy EU či spolupráce jednotlivých zemí při vymáhání pokut. To však není to jediné. Objevují se totiž i nápady na změny v řidičských oprávněních. Pokud by tento návrh skutečně prošel, znamenalo by to jediné. Jedna skupina českých řidičů by nejspíš musela odevzdat řidičský průkaz a zamířit zpátky do autoškoly.

Dobrá zpráva, ale ne pro každého

Navrhovaná novinka se má týkat zvýšení maximální povolené hmotnosti pro vozidla řízená s řidičským oprávněním skupiny B, píše web Automania. Ta by tak měla stoupnout ze současných 3,5 tun na 4,25 tuny. I když se tento návrh EU na první pohled jeví jako skvělé řešení usnadňující život především majitelům karavanů a obytných vozů, má to háček.

EU si došlápne na majitele řidičských průkazů: Tohle se na nás chystá, dotkne se to každého z nás

Nové pravidlo by se totiž mělo vztahovat pouze na majitele elektromobilů, píše web iRozhlas. Ti, kteří se chystají pořídit si karavan či větší dodávku přesahující zmíněný limit 3,5 tuny a těšili se, že budou mít o starost méně tak mají smůlu. Stejně jako dosud, i v případě schválení návrhu budou muset zpátky do autoškoly a udělat si oprávnění skupiny C určené pro nákladní vozidla, dodává server iRozhlas.

Proč EU diskvalifikuje řidiče aut se spalovacími motory?

EU tak reaguje na zvyšující se hmotnost mnohých SUV na elektrický pohon a chce lidem vyjít vstříc. Tyto luxusní elektromobily totiž mají kvůli těžkým bateriím vyšší hmotnost než podobné vozy se spalovacími motory. Variantu, že by vyšší limit platil pro všechna auta pak politici zavrhli s odůvodněním odvolávajícím se na členské státy EU. Ty se údajně obávají toho, že plošné zvýšení hmotnostního limitu by mohlo negativně ovlivnit bezpečnost silničního provozu a zvýšit riziko nehod, píše dále web Automania.

iZdroj fotografie: Oast House Archive/ Creative Commons / CC-BY-SA
Majitelé karavanů či velkých dodávek budou i nadále muset mít řidičské oprávnění skupiny C

To si ale mnozí nemyslí. „Z hlediska bezpečnostního, ani žádného jiného důvodu není logické, aby se odlišovaly hmotnosti pro řidičský průkaz u elektromobilů a u ostatních vozidel. Takže jsme pro zvýšení hmotnosti, ale u všech vozidel,“ uvedl pro web iRozhlas Roman Váňa z Asociace kempování a karavaningu.

Není se tak čemu divit, že návrh EU vyvolává mezi veřejností rozporuplné reakce. Řada lidí celkem logicky vnímá nápad jako nespravedlivé zvýhodnění majitelů nových vozidel s alternativními pohony a potenciální diskriminaci majitelů starších aut. Zda se však věc podaří prosadit a skutečně začne platit je každopádně otázka. Zatím se totiž jedná pouze o návrh, který by musel projít schvalovacím řízením.

Co si o návrhu myslíte vy? Napište nám svůj názor do komentářů pod článkem

Diskuze Vstoupit do diskuze
56 lidí právě čte
Daniel Procházka
Autor článku

Daniel Procházka

Nadšenec do politiky a kultury. Momentálně i redaktor pro Události247, díky kterým můžu své zájmy rozvíjet.

Zobrazit další články